Har testat i både IE och Mozilla men färgen i min PNG bild visas inkorrekt. När jag sparar bilden i Photoshop är det RGB 231 48 49 (#E73031) och likaså när jag öppnar den i Photoshop.
När jag sedan öppnar den i IE är den av någon anledning RGB 228 38 39 (#E42627) och i Mozilla RGB 231 47 48 (#E72F30).
Varför i hela fridens namn, när man tar fram ett helt nytt format som skall ersätta både GIF och JPEG, lyckas man få det fel? Eller är det webbläsarna man ska beskylla? JPEG har mig veterligen haft detta problemet innan men GIF har alltid visats korrekt och har klarat de tester jag utfört den senaste timman.
Att IE inte har ordentlig gamma-korrektion av png-filer kände jag till. Däremot har jag aldrig vetat att det ska vara nåt problem med Mozilla. Någonstans såg jag en sida med ett tips på att man kunde ändra en så kallad "chunk" i png-filen för att få IE:s gamma-korrektion rätt. Jag håller själv på och letar.
Jag har också läst att Photoshop kan ha problem med att spara png-filer helt bra. Filstorleken brukar bli onödigt stor och gamma-korrektionsinformationen kan vara felaktig. Det kan ju vara det som orsakar problemen. Man kan använda ett program som TweakPNG för att ändra informationen i en png-fil. Men jag vet inte vad man bör sätta gama-chunken till.
(Men jag vet att jag har sett någon sida med bra information om det, söker vilt på google)
Nu har jag bekräftat att felet kvarstår i den senaste versionen av photoshop (9.0.2).
Jag använder IE7.
I och med att tråden startades för tre år sedan hade jag en förhoppning om att problemet skulle vara löst.
Den bifogade bilden "Photoshop.jpg" visar hur bilden ser ut i photoshop. Denna är korrekt. Bakgrundfärgen är densamma som en befintlig webplats och måste därmed stämma exakt. Bakgrundsfärgen = aaaaaa
Den bifogade bilden "browser.jpg" visar hur resultatet ser ut i webläsaren. Fastän photoshop har sparat filen med bakgrundsfärg aaaaaa så envisas webläsaren med att ändra bakgrundsfärgen till a2a2a2.
Hur gör man för att komma runt detta. PNG är ett bra filformat men går inte detta att fixa så är det oanvändbart för mig på en webplats. :bla
Jag har lärt mig att man bara kan ta bort gamman ur bildinformationen så visas färgerna korrekt. Jag använder TweakPNG för detta och har inte upplevt att det skulle vara mer problem i varken FF/IE/etc. efter det.
Tanken med gamman är väl att färgerna skall upplevas likadant på olika skärmar/inställningar och därför ändrar den nyans. Men man får i så fall göra bakgrunden till png också i så fall.
Har för första gången i mitt haft problem med detta - för 2-3 veckor sen. Testade allt, och olika färgprofiler, etc. Det gick bara inte, utan djupröda nyanser blev orangea istället. Använde PS CS3 eller CS2. Helt sjukt.
Ska testa att ta bort gamman, men om det funkar så är det ju i alla fall helt knäppt. Som om Word skulle byta ut bokstäver på måfå när man sparar en fil.
Ska också försöka se vad detta kan komma sej och om det finns lösningar - om jag hinner....
Jag har haft liknande problem med gif-bilder för en herrans massa år sedan. Jag brukade lösa det genom att göra bakgrundsfärgen i bilden transparent.
Det här är något helt annat. Färger kan skifta extremt, från klarrött till rent orange. Spelar ingen roll om det är transparens eller vilken färgprofil som används.
Min slutsats är att det inte går att använda PNG till webutveckling. Får hålla mig till det gamla kära GIF formatet några år till. Gjorde om alla mina bilder på min website till GIF igår. Visst ser skuggorna lite sämre ut men de ser i alla fall likadant ut på olika webläsare.
Om tweakpng skulle vara lösningen (jag har inte testat), varför finns då inte den möjligheten i photoshop. Det är ju trots allt 2 år sedan tweakpng uppdaterades.
Min slutsats är att det inte går att använda PNG till webutveckling.
Miljoner utvecklare använder png24 utan problem. Jag har använt formatet till och från under 3-4 år och inte haft problem förrän nu. Men p.g.a. ditt misslyckande denna enda (?) gång, så avfärdar du formatet rakt av som odugligt. :) Kom igen nu. Lite känsla för proportioner får man väl ha.
Det är nåt fel nånstans, nåt som händer, nån inställning eller vad det nu är som du missar eller lägger till, eller att du jobbat på ett sätt som är fel eller konstigt.
Jag föreslår att du skapar ett nytt dokument med rätt färgprofil i RGB. Lägg ditt lite olika färger och spara "för web" som png24. Öppna i olika webbläsare. Nånstans bör du se var det blir fel.
Jag har själv gjort några tester med mitt knasiga dokument, och har även lagt in en fråga på Adobes hypermoderna* forum. Får se vad som händer...
*Ett skämt. Deras forummjukvara är väl från 1995 eller nåt.
Jag har samma problem på alla websidor jag skapat det senaste året. Jag har bara inte kontrollerat att det ser bra ut i flera websidor. Visst är det säkert något problem, men om inte någon har något konkret exempel så orkar jag inte felsöka på det.
Jag har en default installation av den nyaste photoshopen. Jag sparar som png utan att ändra några annat än som default. Webläsaren och photoshop verkar inte visa samma fäger. Öppnar jag bilden som visas felaktigt i webläsaren i photoshop så ser den bra ut.
Undrar om det är någon skillnad på om jag öppnar en GIF bild och sedan sparar den i PNG kontra att skapa en bild från skratch...
... blir bara trött, detta ska fungera "out of the box"!
... blir bara trött, detta ska fungera "out of the box"!
Man tycker det...
Men det kan vara att du använder en särskild (underlig?) färgprofil i din dator, PS tar den som "working color profile" eller vad det kallas och kanske sparar den i den färdiga png-filen eller byter ut den. Sen så visar ju olika webbläsare färger på olika sätt. Somliga tar helt enkelt användardatorns färgprofil, andra visar bilder med egen färgprofil.
Sen kan det ju vara att din bild är CMYK från början? Eller har nån annan metadata som spökar?
Vad jag menar är att det i praktiken inte går att få sånt här idiotsäkert eftersom det finns så många parametrar som påverkar hur du ser en bild och som PS inte kan låsa, och som händer före eller efter PS har varit inblandat.
Jag blev bara lite frusterad då jag ville börja använda PNG som filformat.
Har använt GIF och JPG i tio år och har aldrig tidigare haft detta problem så då vill man gärna att nyare format ska fungera likadant (men bättre). Nu blev det krångligare. Vad det beror på vet jag fortfarande inte. Time will tell...
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25