Seriöst? Att skapa en logotyp är lika mycket arbete som att programmera. Det finns inge genvägar. Du måste lära dig illustrator eller freehand, eller annan verktorverktyg, för att kunna göra bra logotyper(undan tag om du bara vill göra till webben då är det photoshop som gäller). Allt annat kan du mer eller mindre lägga ner. Så nej det finns inga andra program. Lär dig dem eller låt någon annan göra jobbet. IMO.
Du klarar dig utmärkt med tex Canvas som klarar både vektor och pixel, det finns i en testversion, deneba tror jag företaget som tillverkar Canvas heter.
1. Sätt dig ner och fundera på vad företaget sysslar med och vad du vill ha för budskap med logotypen.
2. Titta på hur andra har löst samma problem.
3. En logotype ska vara simpel och lätt att känna igen, fundera däför hur du kan lösa det.
4. Rita ner på papper, x antal (5-10 st) förslag som du tycker passar.
5. Välj ut dem du gillar mest och gör dem i valfritt program. (En logotype ska nästan alltid vara i vektorgrafik så lär dig freehand eller illustrator)
6. Spara.
7. Vänta några dagar och ta en titt på förslagen igen, antagligen kommer du plocka bort några helt och tänka "vad fan sysslade jag med"
8. Är du nöjd med några skickar du vidare dem så att andra kan bedömma, är du inte nöjd med nån, börja om från punkt ett.
Det är iaf så jag gör.
317 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2