DdudeMedlem sedan aug. 2002386 inlägg Hej!
Jag ska hjälpa ett teatersällskap att göra en hemsida. Deras färger är svart och guldigt eller gult, och det är i de färgerna som de vill ha sin hemsida.
Problemet är att jag tycker svart och gult på webben skär sig, någon som har nån bra idé på hur man ska få det att bli snyggt och ändå få med de färgerna?
Kanske någon som har sett nån snygg sida som har de färgerna jag talar om?
Tacksam för alla svar!
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inläggNja, snygg och snygg ;)
Men jag gjorde en sida för ett bra tag sen för en sportklubb med just de färgerna och det här kom jag fram till: https://www.gusk.nu
Inte vet jag om du borde följa mina designråd dock. Försöker undvika den delen så mycket jag bara kan p.g.a. okunskap. ;)
DdudeMedlem sedan aug. 2002386 inlägg hmm... det får nog bli något i den stilen, alltså att jag trycker upp lite svart och gult i nån hörna så de blir glada och sen kör på med färger som jag gillar :)
EsenMedlem sedan mars 20024 456 inläggTyvärr inga tips, Skulle aldrig kunna tänka mig göra en sida som e Svart/Gul, Stänger ner sidor som består av enbart Svart/gula färger.... Så förhandla fram nyafärg kombinationer....Det emitt tips...
SydMedlem sedan feb. 2004489 inläggKan det vara lite åt det ljusgröngula hållet? Eller måste det vara äckelgult (smileygult :) )?
Steg ett borde ju vara att kolla på AIKs sida, håll gul som huvudfärg och använd svarta block m vit text som markörer och håll sidan vit i övrigt exvis.
Skulle aldrig kunna tänka mig göra en sida som e Svart/Gul, Stänger ner sidor som består av enbart Svart/gula färger
Mmm, du kommer att gå långt med den inställningen... *host* (kom upp ur sandlådan ffs) ;)
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
SugarDaddy skrev:
Skulle aldrig kunna tänka mig göra en sida som e Svart/Gul, Stänger ner sidor som består av enbart Svart/gula färger
Mmm, du kommer att gå långt med den inställningen... *host* (kom upp ur sandlådan ffs) ;)
Kolla killens avatar och fundera sedan på vad han kan ha emot svart-gula saker. ;) :OO
Seriöst Esen, är det därför?
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inläggFy fan vad du är pinsam Esen.
Jag håller på MFF så jag går alltid runt och tittar upp i himlen, och när det är mörkt ute har jag halsduken framför mina ögon så jag alltid ser något som är himmelsblått.
Nu går jag i funderingar att köpa en ny tv, men fy fan va svårt det ska vara att hitta en himmelsblå sådan.
Esen, va fan skärp dig rejält eller lämna wF. Folk kan ju tro du håller på hammarby.
EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg
Okkido skrev:
Fy fan vad du är pinsam Esen.
Jag håller på MFF så jag går alltid runt och tittar upp i himlen, och när det är mörkt ute har jag halsduken framför mina ögon så jag alltid ser något som är himmelsblått.
Nu går jag i funderingar att köpa en ny tv, men fy fan va svårt det ska vara att hitta en himmelsblå sådan.
Esen, va fan skärp dig rejält eller lämna wF. Folk kan ju tro du håller på hammarby.
Ska du säga att jag e pinsam, Jag går iallafall inte och kollar upp i himmlen hela dagarna och letar efter en himmels blå TV....
Man skulle ju f*n kunna tro du va en korkad Solna Tattare som du håller på....Skärpning....
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inläggJag undviker att kommentera, vill du ha min kommentar så skicka ett PM.
Okkido skrev:
Jag undviker att kommentera, vill du ha min kommentar så skicka ett PM.
Det e lungt, Du behöver inte kommentera ifall du inte vill, Ingen tvingar dig...
DdudeMedlem sedan aug. 2002386 inlägg he he... vilken rolig tråd detta blev. ;)
Till alla förutom Esen (sidan är gul och svart...) så har jag börjat bygga lite. Kolla in http://www.fantasifabriken.com så ser ni.
Så, vad tycker ni? Funkar det med färgerna?
För tillfället är ju sidan endast för att göra reklam för deras nya uppsättning. Men snart ska vi bygga upp en hel sida om teatersällskapet, och det är då jag behöver hjälp att få kontroll på färgerna...
dude skrev:
he he... vilken rolig tråd detta blev. ;)
Till alla förutom Esen (sidan är gul och svart...) så har jag börjat bygga lite. Kolla in http://www.fantasifabriken.com så ser ni.
Så, vad tycker ni? Funkar det med färgerna?
För tillfället är ju sidan endast för att göra reklam för deras nya uppsättning. Men snart ska vi bygga upp en hel sida om teatersällskapet, och det är då jag behöver hjälp att få kontroll på färgerna...
Okey, Tack för varningen §jr Då håller jag mig borta ;)
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Använd svart och gult! Jag tycker att svart och gult är två jättefina färger som gärna skall kombineras så mycket som möjligt. Det är alldeles för lite svart och gult på hemsidor idag.
Vidare tycker jag att färgerna röd och blå skall utrotas, för det måste vara de fulaste färgerna jag någonsin sett, speciellt om de kombineras med någon halvt guld- eller gulliknande skitnyans. Usch.
SydMedlem sedan feb. 2004489 inläggKamratlig ton, gossar och gummor, ni minns väl reglerna?
Så håller vi oss till ämnet för tråden.
dude: Svart och gult är bra färger att kombinera, men, jag tycker inte att någon av de två färgerna skall dominera på sidan.
Skall man ha en bakgrundsfärg, så välja en som är behaglig att läsa på. Svart på vitt är ju det vanligaste, så länge färgen är lugn.
Vit text är även jobbigare för ögat att läsa.
Så mitt tips är väl: Använd svart och gult, men om det inte finns något som hindrar dig; hitta en tredje färg som kan fungera som den "dominerande" färgen.
OveRRidE: Rött och blått? Alla färger kan nästan kombineras, beroende på teknik. Jag gjorde t.ex. senast idag helt underbara marmoeringar på papper i färgerna blått och rött. Gav en härlig sjuttiotalskänsla. Jag säger: allt kan kombineras, med lite tålamod och vetande.
R: Efter att ha läst nedanstående inlägg förstod jag att antingen så var min sarkamsintuiton på noll, eller så var hag helt enkelt för trött...
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Syd skrev:
OveRRidE: Rött och blått? Alla färger kan nästan kombineras, beroende på teknik. Jag gjorde t.ex. senast idag helt underbara marmoeringar på papper i färgerna blått och rött. Gav en härlig sjuttiotalskänsla. Jag säger: allt kan kombineras, med lite tålamod och vetande.
Jag tänkte mest på Esen's, alltid lika klockrena, paralleller mellan sport och [vafritt ämne]. ;)
Åter till fråga:
Jag gillar inte layouten på sidan måste jag säga, just nu är det ingen utan bara upprapning av info o en liten "effekt" tycker jag.
Men du har ju bra material att jobba med: :)
- Gillar Skvaller-loggan riktigt mycket, gör sig bra mot svart dessutom.
- en klassisk men i detta fallet passande grej med mouseover på artisterna, dock ska de inte länka vidare t nytt fönster utan popups o med info om just den personen enligt mig.
- Jag hade gärna sett spelschemat separat i en egen kolumn t höger, tycker du ska gå igenom innehållet och gruppera det mer tydligt.
- Har du provat att behålla sidan svart men låta innehållet ligga mot annan/andra färgbakgrund[er]?