webForumDet fria alternativet

Syncad text

9 svar · 383 visningar · startad av M.Cheraghi

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

1.
Jag har en cirkel som jag vill ha en text på insidan utav den men vet inte hur jag ska göra för att få texten att följa cirkelns kontur.

2.
Min text är skriven i Arial black och hela logotypen skall printas ut i olika storlekar, allt från storleken som på varningstexten på snusdosor till 1/4 av ett A4 papper.
Vilket är det bästa sättet? Att jag gör en ny logga för varje storlek jag skall använda eller om jag ska förminska det på någotsätt, hur kommer texten att uppföra sig då?

bilden är 310x310

och textstorlekarna varierar, 24pt, 10pt, 18pt

Program: Photoshop 7.0 Svensk

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

310x310 cm, mm, pixlar????

Photoshop har ju en funktion för att sätta text i en bana, men den är inte helt lättarbetad. CS-versionen ska ha en förbättrad funktion för att sätta text efter en kontur.

Jag skulle nog göra en bild per storlek, då text gärna blir luddig om man drar ner den (att dra upp en bild är aldrig aktuellt).

310x310 Pixlar :)

Den där funktionen... vart hittar man den? CS versionen? Counter-Strike? :)

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

M.Cheraghi skrev:

CS versionen? Counter-Strike? :)

CS = Creative Suite

Flera av Adobes senaste programversioner kallas för CS.

okej okej. inget jag har av kännedom är über kass på sånna här grejjer, allt jag vet är att jag ska designa ett klistermärke :D

Sen en fråga till. Min text som jag har kan man ändra lite kantutjämnings metod, till skärpa, klar rundad osv osv.
Men det blir lite blurrigt, vilket jag inte vill, vill att det ska vara skarpt och tydligt och snyggt, bifogar bilden :)

det är just "Bäst före" texten som jag stör mig på att den är oskarp, samt att när jag kommer göra nya bilder i ännu mindre storlekar, samma storlek som varningstexten på snusdosor kommer den övriga texten troligtvis också bli oskarp.

Hjälp behöves kort och gott!

Tack för all hjälp hittills :)

klistermärke.gif

Komigen gott folk ;) I need some serious help here.

exjanMedlem sedan nov. 2001183 inlägg

Skapa denna bild som vektor från början om du har tillgång till ex Illustrator. Lämpar sig utmärkt då den är s/v dessutom. Du jan sen göra bilden 2x2 m om du vill utan att förlora skärpa.

exjan skrev:

Skapa denna bild som vektor från början om du har tillgång till ex Illustrator. Lämpar sig utmärkt då den är s/v dessutom. Du jan sen göra bilden 2x2 m om du vill utan att förlora skärpa.

Ahh okej okej. Illustrator. hmmm har dessvärre inte tillgång till det programmet elelr vet hur det fungerar :e men jag ska göra så gott jag kan tills dess :) men övriga tips får gärna ploppa in vartefter tiden går =)

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Problemet är att Photohsop är ett bitmap-program, dvs bilderna är uppbyggda i pixlar. Även om du stänger av anti-alias på texten så kommer den ändå bli luddig när du förminskar den. För att få knivskarp text så rekommenderas att man använder ett vektorprogram (Illustrator, FreeHand, men även InDesign, QuarkXPress osv).

okej okej :)
Nu börjar jag hänga med i utvecklingen! :)

Tack såmkt för alla svaren :)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)