webForumDet fria alternativet

Affisch i PhotoShop

Design & grafik

22 svar · 1 577 visningar · startad av Thord

Medlem sedan sep. 2000685 inlägg
Frågan#1

Hej alla, jag har funderingar på att göra ett bildkollage till en som ska sluta på jobbet. Tanken är att montera i Photoshop och få det kopierat som affisch hos någon fotohandlare. Hur bör man tänka eller lägga upp taktiken om man ska göra det i Photoshop? Är det över huvud taget möjligt att göra sådana jobb i Photoshop? :OO

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Ja photoshop fungerar bra för det ändamålet, gör den i 300dpi bara.

Storlek

Bör jag ha några speciella mått på arbetsyta/bildstorlek för at det inte ska bli en pixelerad bild på affischen?

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Gör den så stor du ska ha den, 300Dpi's upplösning

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

70 x 100 cm i 300 ppi (kan ju säga att du klarar dig med 250 ppi också). Det är 8268 x 11811 pixlar.

Finns också affischer i storleken 50 x 70 cm = 5906 x 8268 pixlar (300 ppi).

Går inte

Jag var i kontakt med en fotohandlare i stan och han sa att det inte gick att dra upp en digital fil till Affisch storlek för den pixilerar. Nu är det mest inscannade bilder som jag tänkt använda och det ger vist på tok för dålig kvalité i en vanlig scanner. Nu surrade den killen så pass mycket så jag fick ingen uppfattning om hur stort man nu kan göra eller om det bara kan bli som störst ett A4.

Medlem sedan apr. 200422 inlägg

Såhär är det!

Du kan (enligt trycksaksproduktion) aldrig vinna både upplösning OCH storlek eftersom de är beroende av varann...

Exempel:

Ett digitalt foto med 72 dpi och 24x24cm stort (och ett jättevärde i pixlar antagligen.)

Kan förvandlas till trycksäkert original med min. 240 dpi (för normalfallet) men då måste bilden minskas med motsvarande faktor! - då blir bilden ca. 8x8cm stor!

Om man inte håller sig kring dessa värden kommer pixlarna att "spricka" och det bli i bästa fall suddigt!

:D Gody2shoes! /Nicklas

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Går inte

Thord skrev:

Jag var i kontakt med en fotohandlare i stan och han sa att det inte gick att dra upp en digital fil till Affisch storlek för den pixilerar.

Men den fotohandlaren vet väl inte förutsättningarna för just dina digitala filer? Eftersom det är ett collage du är inne på, kommer ju knappast varje delbild förstoras till affischstorlek. Utan det är slutresultatet som kommer vara så stort. De ingående bilderna kanske inte kommer vara mycket större än A4. Då har du ju faktiskt inte dragit upp bilden så farligt mycket i storlek. Jag tycker du ska utgå från CyberPets rekommendationer när det gäller affischstorlek.

Thord skrev:

Nu är det mest inscannade bilder som jag tänkt använda och det ger vist på tok för dålig kvalité i en vanlig scanner.

Det beror på vad du har för scanner, och hur du gör scanningen.

ehum...
Jag såg att du skulle SCANNA in bilderna och då har du inget större problem!

Skall du ha affisch motsvarande A3 tex så är det bara att "ladda på" med dpi i scanningsögonblicket - dvs. skall du ha en bild som är 10x10cm i verkligheten och förstora den till 30x30cm för att använda i din planch...

1.Scanna in den med 900dpi i scannern i skala 1:1
2.Använd hjälpfunktionen i Photoshop (5.5 el. senare) för att storleksförändra bilden - du hittar den under "help/hjälp"
3. Spara filen och bygg ditt kollage

Förresten så vill ALLA tryck-/repromänniskor alltid ha sjuttifjortonhundra dpi att arbeta med men 240 dpi borde räcka...

Ett annat tips är att skita i fotohandlaren och istället försöka få tag i ett litet tryckeri som kan skriva ut laser på A3 eller mer! De brukar vara mer kunniga och hjälpsamma! Laserkvalitet brukar räcka fint och då kostar det inte skjortan att köra några ex.

:D Nicke

PS - Det är en fördel om datorn du arbetar på har lite "pulver" eftersom en så stor bild kräver lite ram/processorkraft DS

Motiv

Min grundtanke var att använda en bild på personen som ska ha collaget i "botten" och sedan klistra på bilder och de behöver ju inte vara uppförstorade. Bara så att man ser vad det är. Den fotohandlare jag pratade med sa att min bild som är tagen med en kamera som har 4 milj pixlar var för lite för att dra upp i affisch utan då måste kameran klara 11 milj pixlar. Ska prata med fler fotohandlare. Affisch är väl större än A3? Men A3 skulle räcka långt. Det går att göra flera i olika teman.

Re: Motiv

Thord skrev:

Min grundtanke var att använda en bild på personen som ska ha collaget i "botten" och sedan klistra på bilder och de behöver ju inte vara uppförstorade. Bara så att man ser vad det är. Den fotohandlare jag pratade med sa att min bild som är tagen med en kamera som har 4 milj pixlar var för lite för att dra upp i affisch utan då måste kameran klara 11 milj pixlar.

Vill man ha en upplösning på 300 dpi, som har rekommenderats av flera här, är även 11 miljoner pixlar på tok för lite. Om vi tar CyberPets exempel, talar vi om 48 milj. för 50x70-planscher, och 96 milj. pixlar för 70x100-planscher. Den där 11 MP-kameran som fotohandlaren kanske försöker lura på dig, hamnar således långt under kraven. ;) Vad du bör fråga dig, är hur skarp som bakgrundsbilden måste vara. Det går att höja upplösningen på bilden. Du vinner ingen skärpa på det. Men du kan åtminstone få bilden att verka mindre pixlig. Sedan kanske det är acceptabelt att bilden ser lite suddig ut. Den ska ju ändå vara i bakgrunden. Man kanske inte ska ställa samma krav på den som på en normal affischbild. Pröva att interpolera fram en högre upplösning, och se hur resultatet blir.

Thord skrev:

Affisch är väl större än A3? Men A3 skulle räcka långt.

A3 är i vart fall dubbelt så stort som A4. Affischer är normalt betydligt större, även om jag inte vet något om normalstorlekar på sådana.

Ett litet förtydligande...

Om a3 räcker - skapa ett dokument i Photoshop 7.0 (eller 6.0)
som är i det formatet - och då pratar vi om cm alt. mm - pixlar är inte så viktigt...

Se till att upplösningen är inställd på min 240dpi (borde faktiskt räcka.)

Spara kalaset! - Öppna sedan de bilder du vill ha i kollaget jämte själva "mallen" som du skapat!

Sedan är det bara att dra och släppa de olika bilderna i mallen och arrangera lagrena som skapas så som du vill ha dem - bilderna kommer automatiskt bli så stora som den aktuella upplösningen i mallen tillåter.

På detta sätt ser du direkt hur stora bilderna blir utifrån sin originalupplösning.

Vill du att delbilderna skall bli större - scanna in dem igen med högre upplösning och gör om proceduren med att dra och släppa!

Sådesså!

:D Fast jag är givetvis ödmjuk! / Nicke

PS - Detta är det mest enkla och "handson"-sätt jag kan komma på, det är svårt att misslyckas då! - DS

PS2 - Prova och återkom när "projektet" är på banan så hjälper jag dig att "smiska fotohandlaren på fingrarna" - HEHE - DS2

Butiker

Ska försöka hinna med att fara in på byn i nästa vecka och fråga mig runt och se var jag får bäst svar. Fick igår en del gamla foton på gamla arbetskollegor, till och med kollegor som jobbade här före mig, så jag har nu lite material. Jag ska hålla er informerade om hur det går. Jag lär säkert behöva glada tillrop.

Yahoooiiiiii - glatt tillrop!

Lycka till! /Nicke :birp

Medlem sedan dec. 1999286 inlägg

Kontakta ABA, Arkitektkopia, Just nu eller något liknande företag. Iofs är de knappast direkt billiga, men de fixar det utan problem. A3 kör de nästan garanterat ut på en färglaserskrivare, större format förmodligen på en plotter (och då åker styckpriset upp rejält). Att trycka affischen bör inte vara intressant för dig eftersom startkostnaden (för att bl a tillverka tryckplåtarna) är hög.

Nu

Så ska jag börja. Var igår in på stadens Expertbutik får att fråga lite om det här. Hade med tanke på svaret jag fick från butiken jag ringde till och dess vimsiga svar ställt in mig på att få springa runt rejält för att få svar på mina frågor. Blixtsnabbt fick jag reda på att 60 cm bred kan den var och lika hög som en dörr, de hade satt upp en sådan affisch på en dörr i butiken. En vecka tar jobbet och en femhundring för jobbet, men då ska den inte vara så hög som en hel dörr för det priset.
Nu så ska jag börja scanna lite bilder till att börja med. Mina inscannings försök så här långt har gett suddiga resultat. Kan man få till skärpan redan i scannern? Scannern är Canonscan N670U som jag inte har scannat så särskilt mycket med. Mest varit en dammsamlare.

Re: Nu

Thord skrev:

Mina inscannings försök så här långt har gett suddiga resultat. Kan man få till skärpan redan i scannern?

Scannern är så skarp som den är. Men man brukar ofta vinna en del skärpa på att använda "oskarp mask" i bildbehandlingsprogrammet. Pröva den funktionen med olika inställningar (man brukar få experimentera en del med inställningarna).

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Affischer är normalt betydligt större, även om jag inte vet något om normalstorlekar på sådana.

Filmaffischer har ett format på 70cm x 100cm (bxh) har jag för mig.

:)

Slutresultat

Hej alla. Jag satte mig med och började montera min poster eller om det nu heter affisch. 50 * 70 cm stor. Jag la först in en förstoring på personen som det hela handlar om. Sedan använde jag en elips och klippte ut med från en hel bunt med foton från en digitalkamera. Bilder på arbetskollegor och arbetsmiljöer att minnas för den blivande pensionären. Där ändrade jag inget på storleken av korten utan drog dem bara över till postern. Många lager blev det. Sist kom jag på att jag kanske skulle ha något annat än vit bakgrund. Där strulade jag till det lite, men lyckades skapa en egen övertoning i Jämtlands färger. Filen? Jo, den blev stor, ruggigt stor! Över 1 Gb. Fotohandeln ville ha filen i TIF, men den blev över 900 Mb och fortfarande för stor för en CD-skiva. Panik! Hur skulle jag lösa det här? Jag slog ihop alla lagren och fick ned filstorleken till 425 Mb och sparade i PSD-format. Som tur var kunde fotohandlaren öpnna i det formatet.
Resultate blev över förväntan. Var rädd för att förstoringen skulle falla sönder i pixlar, men det gjorde det inte. Helt klart värd 430:- och håller kvalité så att den kan ges bort.
Tack för all hjälp jag fått för ett lyckat första försök och resultat.

:birp

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Ge oss gärna en bild på den färdiga affischen.
Blev lite nyfiken nu :)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)