webForumDet fria alternativet

Enkel kravspec till hemsida för veteranbåtsförening

Design & grafik

3 svar · 552 visningar · startad av jepsO

Medlem sedan mars 2001484 inlägg
Frågan#1

Som son till en batentusiastisk far och dessutom nagorlunda webbkunnig har jag blivit involverad i hur hemsidan gys.nu ska utformas. Har själv inte tid att göra den, sa istället ska mitt bidrag bli ett förslag pa hur sidan kan se ut, genom att skriva en enkel kravspecifikation.

I sin nuvarande form är den byggd med PHP-Nuke-moduler, vilket känns helt onödigt för en sadan sida. Dessutom finns en massa mindre nödvändiga detaljer som borde rensas bort och ersättas med relevant material.

Det vore till stor hjälp om ni kunde ge era asikter pa innehallet i det bifogade dokumentet. Säg vad ni tycker är bra/daligt samt om nagot borde läggas till. Förmodligen kommer jobbet att göras av nagon inte allt för hemsidekunnig person (inte överdrivet manga webbproffs i föreningen).

Tack pa förhand!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Om php-nuke är nödvändigt, vet jag inte, men någon form av serverscript kan nog vara bra både för att förenkla uppdatering av nyheter, samt för att förenkla införande av nya bilder i arkivet (om de nu inte använder det externa galleriet, vilket väl inte tar hand om nyhetsnotiser). Men man vill gärna ha tillgång till en databas då. Kör man med enbart html, förutsätter det att föreningen har någon html-kunnig person som kan redigera sidorna. Men för alla sidor som man vet ska vara någorlunda statiska, finns det förstås ingen anledning att använda annat än html. Men för nyhetsuppdateringar vore det trevligt för den inte alltför html-kunnige, om han bara behöver skriva in nyheterna rakt av i ett formulär, så kommer de in i databasen.

Jag reagerade på att de använder Linux-pingvinen här och där. Det får man väl göra. Men det känns lite malplacerat på en site som inte alls handlar om Linux.

Medlem sedan mars 2001484 inlägg

Sant det du säger om nyheter. Vad gäller Linux-pingvinen är jag rätt säker pa att de inte känner till att det är just denna berömnda pingvin och inte vilken pippi som helst :).

Kanske vore ett gott rad att be dem behalla den nuvarande designen, men att rensa bort "det onödiga" -- sökfunktion, kommentarsmöjligheter till nyheter, poäng till nyheter etc?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

jepsO skrev:

Kanske vore ett gott rad att be dem behalla den nuvarande designen, men att rensa bort "det onödiga" -- sökfunktion, kommentarsmöjligheter till nyheter, poäng till nyheter etc?

Ja, det skulle onekligen underlätta, och det är svårt att se poängen i dessa funktioner för en liten förening, där medlemmarna kanske ändå föredrar att ringa upp ordföranden när de vill kommentera något. :)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)