webForumDet fria alternativet

Vill göra en logo vektoriserad

Design & grafik

3 svar · 910 visningar · startad av jonas29

Medlem sedan mars 200327 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har min logotype i formatet psd. Men hur gör man för att man ska få den vektoriserad, vilket program ska jag använda?

Likaså hur gör man filen vektoriserad? Alltså, skulle vilja ha en lathund för detta. Om någon skulle kunna tänka sig skriva ner några rader.

Tack på förhand.

/Jonas

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Du får använda ett illustrationsprogram ex. Macromedia freehand, Adobe Illustrator eller likvärdigt. Det finns en uppsjö. Jag har för mig att Sun:s Open Office skall ha med ett ritprogram (Vektor). Och det skall även finnas med något sådant i Paint Shop Pro (Senare versioner).
Sedan så får du "spåra" vektorbanorna. I ex. Freehand så finns det ett trollspö för att göra sådant med. Men det bästa brukar alltid vara att helt enkelt rita om din logga med banverktyget.
Sedan så kan du spara den vektoriserade bilden i formatet. *.EPS
(Encapsulated Post Script). Då kan du öppna din logga i ex. photoshop och där bestämma i vilket format din bild skall ha. Från millimeterstor till husfasadsstrolek utan att förlora ett uns i kvalité. Bra va?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Adobe Streamline vektoriserar väl bilder och figurer automatiskt?

Medlem sedan apr. 20048 inlägg

Appropå Adobe Streamline

Ja Streamline vektoriserar, men beroende på hur loggan ser ut så kan det ibland vara lättare att göra jobbet "manuellt" streamline har en tendes att stöka till gandska rejält bland linjerna (om man inte ställer in programmet exakt"

Jonas, har du ett exempel på loggan? jag kanske kan titta på den och se vilket som blir lättast om du vill lära dej själv!

/D

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)