webForumDet fria alternativet

Formatera 2 hårdiskar

5 svar · 327 visningar · startad av calson

calsonMedlem sedan dec. 2003487 inlägg

Jag använder mig av winXP

Jag har 2 st hårdiskar som jag vill formatera om.
Jag har planerat att lägga över alla filer jag vill ha kvar på ena hårdisken när jag formaterar den andra. Jag flyttar därefter över alla filer till den formaterade och formaterar den andra.

Nu är problemet att jag inte vet hur jag ska gå till väga för att allt ska funka.

jag kan börja med att fråga hur jag formaterar min hd i WinXP och vad jag behöver göra innan för att kunna installera winXP, som ligger på skiva, jag antar att man behöver en start disc eller liknande, hur fixar jag den?

Jag är nOOb när det kommer till detta därför skulle jag behöva väldigt mkt hjälp.

Tack på förhand

MvH Carl J G

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du behöver inte formatera innan du installerar WinXP, det gör du under själva installationen. Boota datorn från din cd-skiva och följ instruktionerna på skärmen bara.

calsonMedlem sedan dec. 2003487 inlägg

Tack SP

Jag eller min kommpis rättare sagt har lite mer problem än jag visste.

När han startar datorn så koller den först ram minnet sedan när den hittat hårdiskarna stannar datorn.
Eftersom den stannar så tidigt kan han inte göra någgonting, inte ens starta datorn i felsäkert läge.

Någon som vet hur man tar sig ur det problemet, nollställa moderkortet eller starta med en start disk?

Om någon vet vad problemet kan vara och/eller hur man löser det så kan ni väll beskriva hur?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

I såna fall brukar jag starta datorn, gå in i BIOS och därefter återställa BIOS till grundinställningarna.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Kontrollera också att du byglat hårddiskarna rätt, så att du inte har ex. 2st master på samma kabel.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hehe, så "tappade" jag en CD-spelare så sent som igår... ;)

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)