webForumDet fria alternativet

Windows XP Pro

6 svar · 336 visningar · startad av Klingstedt

KlingstedtMedlem sedan okt. 200145 inlägg

Har fått ett exemplar av Windows XP Pro i gåva av en vän som inte visste att jag hade Windows XP Home, nåja.

För att inte göra vännen besviken o strunta i att installera, och dels för att Pro är bättre.. så undrar jag hur jag lättast skall uppgradera Home till Pro..

Vill inte förlora allt för mkt filer..

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Är det bara samma språk går det att göra en uppgradering utan problem.

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

du kör instalationen och när du bli uppmanad

- Formatera NTFS
- Formatera NTFS snabb
- Formatera FAT
- Formatera FAT snabb
- Behåll befintligt filsystem

så har jag för mig att om du behålla befintligt filsystem, så kommer enheten inte att bli formaterad! och XP pro kommer installeras! Fast sen vet jag inte hurvida Home och Pro kommer krocka med varandra när dem båda finns installerade!

Eller så tar du helt enkelt en Backup på det du har. och sparar på en annan Enhet :) om du inte har några andra enheter, partitionera lite =)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Nej, så ska man inte göra. Det ska räcka att sätta i skivan när XP home körs, och välja installera på rutan som poppar upp.

KlingstedtMedlem sedan okt. 200145 inlägg

M.Cheraghi skrev:

du kör instalationen och när du bli uppmanad

- Formatera NTFS
- Formatera NTFS snabb
- Formatera FAT
- Formatera FAT snabb
- Behåll befintligt filsystem

så har jag för mig att om du behålla befintligt filsystem, så kommer enheten inte att bli formaterad! och XP pro kommer installeras! Fast sen vet jag inte hurvida Home och Pro kommer krocka med varandra när dem båda finns installerade!

Eller så tar du helt enkelt en Backup på det du har. och sparar på en annan Enhet :) om du inte har några andra enheter, partitionera lite =)

Jag har en annan hårddisk jag kan lägga allt jag vill spara.. men jag tänker mera på de program jag har installerat. Blir ju ett väldans jobb att installera om alla..

Och att installera Pro ovanpå Home låter ju inte så stabilt egentligen. Är det någon som testat? Eller kan man bara lägga Pro i en ny partition och köra Home och Pro jämsides? Utrymme har jag, så det räcker o blir över..

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag hade helt klart sparat filerna på den andra hårdisken och kört om allt.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Samma här - en fräsch installation är alltid att föredra.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
127 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)