webForumDet fria alternativet

Installera XP

25 svar · 705 visningar · startad av Web-Tor

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag har en helt ren hårddisk och en CD med Win XP home som jag vill installera.
Men datorn vägrar att boota från CD:n trots att jag valt det i BIOS.
Sätter jag in en Win 2000 så bootar den. :q

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Korrupt CD-skiva låter troligt.

Sen har jag hört vissa som haft problem med SCSI-CD-Drev om det är en sådan du har.

Om du i BIOS väljer bort alla bootsekvenser utom din cd-läsare så kan man hoppas på det bästa.
Annars är väl den näst bästa att tanka hem bootdisketter bara.
XP kräver 6 st tror jag.

CD:n är det inget fel på. Det är en orginal-CD som jag tidigare installerat på en annan dator (där den numera inte finns kvar).

Jag har inte SCSI-CD.

Jag fick installera Win 2000 för att sedan installera XP.
Det tråkiga var att det inte gick att formatera hårddisken i installationsprocessen så det ligger en massa Win 2000-filer och skräpar.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du är säker på att det inte är en uppgraderingsskiva du har? Såna brukar funka på det sättet tyvärr.

Nä, det är inte någon uppgraderingsskiva. Jag har installerat den på en annan dator tidigare (även då till en helt ren HD).

Har du möjlighet att prova med en annan cd-spelare?
Vissa dvd-spelare har jag märkt att det kan strula med om de inte sitter på ett speciellt sätt i byglingen men i övrigt har jag aldrig råkat på att det inte funkar att boota från en NT-baserad skiva.

Cannabis_TomtenMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

när jag köte min dator så valde jag att köpa bara brännare, varvid den endast boota de Win 2k och inte windows XP!

fick nått medelande "memory overflow" när jag försökte boota XP!

sen fick jag tips från datorbutiken att instalera en annan CD enhet o boota från den, och det gick super fint!

så jag tipsar som Sirpan att testa med en annan läsare =)

Läget är så här: Jag har fått in Win 2000 och XP på datorn och då kommer jag ju åt CD. När jag väljer "Ny installation" på XP-skivan så startar Installationsprogram för Windows XP Home.

Men går det inte att formatera hårddisken i installationsprocessen på samma sätt som i Win 2000?

Jag har bara en partition och när jag försöker ta bort den för att kunna skapa en ny så står det typ: "Går inte att ta bort – innehåller temporära installationsfiler som krävs för att slutföra installationen"

Web-Tor skrev:

Läget är så här: Jag har fått in Win 2000 och XP på datorn och då kommer jag ju åt CD. När jag väljer "Ny installation" på XP-skivan så startar Installationsprogram för Windows XP Home.

Men går det inte att formatera hårddisken i installationsprocessen på samma sätt som i Win 2000?

Jag har bara en partition och när jag försöker ta bort den för att kunna skapa en ny så står det typ: "Går inte att ta bort – innehåller temporära installationsfiler som krävs för att slutföra installationen"

men om du redan har XP? aja strnt samma testat med Fdisk? lilla programmet som finns på windows 98 startsdsketten till att ta bort partitionen och skapa 1 eller 2 eller 3 nya partitioner, om nu vill ha det, hur som hälst så rensas hårddisken!
windown 98 startdiskett hittar du på https://www.bootdisk.com

om d var nu något sånt svar du hade väntat dej =)

MVH

Men om jag rensar hårddisken med fdisk så är jag ju tillbaka vid mitt första inlägg. ;)

SirPeter skrev:

Har du möjlighet att prova med en annan cd-spelare?

Nja... klart att jag skulle kunna dra cd:n ur min nya dator men jag undviker det gärna.

Web-Tor skrev:

Men om jag rensar hårddisken med fdisk så är jag ju tillbaka vid mitt första inlägg. ;)

precis, och förhoppnngsvis med en ny CD läsare! som Sirpan föreslog! fast då behöver du nog inte Fdiska.. då om d fungerar borde CD läsaren boota XP..
glöm Fdisk :P lyssna på sirpan :P

Web-Tor skrev:

Nja... klart att jag skulle kunna dra cd:n ur min nya dator men jag undviker det gärna.

Jag skulle nog rekommendera att du skruvar ur den isf, det blir snyggare när du skall sätta tillbaka den sedan. ;)
Det är värt jobbet om det är en vanlig cd-spelare du har i den. Alternativt om du kan låna en spelare av någon tillfälligt.

Finns det någon anledning till att jag inte hittar boot.ini i C:?
(ja, jag visar dolda filer ;))

/r Kommer åt den via msconfig men kan inte ändra i den.

Visar du även systemfiler då?
Den är som default skrivskyddad så du kan inte ändra i den innan du har tagit bort det.

Visar du även systemfiler då?

Ja, nu gör jag det. :e
Tack!

skaletMedlem sedan nov. 200328 inlägg

Kan inte se att ni har kommit fram till en lösning på ditt problem ännu, i vilken ordning har du satt bootsekvensen i bios? Rekommenderat är att börja med: CD - Floppy - HDD.

i vilken ordning har du satt bootsekvensen i bios?

Jag har testat alla ordningar:
CD - Floppy - HD
CD - Inget - Inget
Floppy - CD - HD

Sitter Win XP skivan i CD:n så startat den inte.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)