webForumDet fria alternativet

XP: Klockan ställer om sig!

Windowsur Windows

8 svar · 801 visningar · startad av Dryden

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Sitter med WinXP och har ett ganska irriterande problem - klockan ställer om sig automatiskt! Jag har bockat av "Synkronisera klockan automatiskt..." under "Egenskaper för datum och tid" på fliken "Internet-tid". Problemet ligger alltså någon annanstans, men vart?

XP:s hjälpavsnitt skrev:

Det tar bara några sekunder och hindrar därför inte ditt arbete.

Yeah. Sitter för andra dagen i rad och ser hur det jag just skickade iväg på ICQ försvinner flera rader upp i historyn. :l ;)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du kollat så att den inte synkar sig mot någon annan server i registret?
Alternativt om du bockar för att den skall synka som vanligt men ändrar så att den synkar oftare. Det fixar du på följande i registret:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\TimeProviders\NtpClient\SpecialPollInterval

Tog mig en kik under NtpClient och...

registret skrev:

Enabled, värde 1

Upphör tidssynkningen om jag sätter värdet till 0 (noll)?

Då är det nog bättre om du stänger av tjänsten. Windows Time har jag för mig att den heter.

SirPeter skrev:

Då är det nog bättre om du stänger av tjänsten. Windows Time har jag för mig att den heter.

Jag var ju bland tjänsterna och letade igår utan att se WindowsTime. :OO
Jag har nu stoppat tjänsten (och även lagt dit manuell start). Jag återkommer när jag vet om det fungerade. Tack så länge! :)

Lycka till, fast jag skulle gärna vilja veta vad det är som får den att ställa om sig. Det är ju inte direkt normalt om man säger så.

SirPeter skrev:

Lycka till, fast jag skulle gärna vilja veta vad det är som får den att ställa om sig. Det är ju inte direkt normalt om man säger så.

...och framförallt inte när man bockat av inställningen under Datum & Tids-inställningarna. Jodå, märkligt.

Det skulle kunna vara ett tredjepartprogram men av de som är startade för tillfället så kan jag inte komma på att något av dem skulle utföra en sådan åtgärd.

SteamMedlem sedan juli 2003169 inlägg

Kolla så ditt batteri på moderkortet är som det ska, kanske gammalt?

Men oavsett, när man synkar automatiskt borde tiden visas korrekt. Testa att sätta in ett nytt batteri, det kanske kan göra susen.

Undrar om tiden på din dator byter när datorn är på eller när du stänger av den och sen sätter på den igen som förändringer sker?

Jag tror dock ej att det har med synken att göra då det inte borde byta vilken server du än synkar emot. Tiden borde inte ändra i vilket fall.

Steam skrev:

Kolla så ditt batteri på moderkortet är som det ska, kanske gammalt?

Men oavsett, när man synkar automatiskt borde tiden visas korrekt. Testa att sätta in ett nytt batteri, det kanske kan göra susen.

Datorn är ganska gammal, numera över en månad! Fick den i början av december 2003. ;)

Problemen fortsätter. Mitt armbandsur går efter Förken Ur, så när som på fem sekunder, och idag diffade datorn tre minuter mot den tiden! Nej, jag har inte kollat i BIOS men det var en bra idé, ska göra det. Andra tips mottages annars tacksamt!

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)