webForumDet fria alternativet

Smtp problem på windows 2003 server.

17 svar · 598 visningar · startad av joxxe

joxxeMedlem sedan okt. 200357 inlägg

Har instalerat epost server tjänsten på mitt windows 2003 server standard edition. Har fått igång allting förutom att ja kan inte skicka mail, alltså krångel med smtp. Försöker jag skicka mail kommer det upp något om att adresserna inte godkänndes av servern.
När jag ska konfigrera SMTP står det att man ska gå in i IIS och där under datornamnet ska SMTP finnas. Men det gör de ej för mig. vad är fel?
/jocke

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du lagt till SMTP i IIS:en då?

Välkommen till webForum förresten

tackar!
vet ej, görs det som standard när man instalerar epost funktionerna? hur gör jag det annars? tvivlar på att jag gjort det.

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

CDONTS följer inte med i Win2003, du får kopiera över DLL:erna från en win2000 burk!

ska man behöva kopiera filer från ett annat os när man pröjsat licens för 35 000 kr? :S
är inte cdonts ett tillbehör som gör att de går att skicka mail från tex asp sidor? :S

Så här installerar du SMTP-tjänsten

Klicka på Start och sedan på Kontrollpanelen.
Dubbelklicka på Lägg till eller ta bort program.
Klicka på Lägg till/ta bort Windows-komponenter i den vänstra rutan.
Klicka på Programserver i listan Komponenter och klicka sedan på Information.
Klicka på Internet Information Services (IIS) i listan Delkomponenter i Programserver och klicka sedan på Information.
Markera kryssrutan SMTP-tjänst i listan Delkomponenter i IIS (Internet Information Services).
Klicka på OK.
Klicka på Nästa. Det kan hända att du blir ombedd att använda CD:n för Windows Server 2003 eller installationssökvägen i nätverket.
Klicka på Slutför.

står det för att installera smtp tjänsten. och detta har jag gjort.
men den syns inte i iis hanteraren. skummt

joxxe skrev:

ska man behöva kopiera filer från ett annat os när man pröjsat licens för 35 000 kr? :S
är inte cdonts ett tillbehör som gör att de går att skicka mail från tex asp sidor? :S

35 000:-??? då har du blivit rejält blåst :( , personligen betalade jag 200:- i frakt och 34,70/mån för standard edition!

Och nej tyvärr, CDONTS följer inte med i Web Edition versionen iaf, har inte kollat standard eftersom jag inte använder den för web utan endast mail och SQL! SMTP servern medföljer dock :) Men det är inte samma sak som CDONTS! CDONTS är mailkomponenten för att skicka mail från ASP

Vet inte varför MS har gjort så, på web edition kan man inte köra SQL Server heller :(

okej de kanske jag har, men nu utesluter vi allt uton SMTP för det är de som är problemet, varför får jag inte upp SMTP i IIS. Det ska finnas där står det.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

aleborg:
vad e d för nice priser du fått? :) nåt speciellt avtal eller?

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från Windows.

Jymdis, nix det är dom vanliga SPLA avtalen :)

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

[OT]

aleborg skrev:

Jymdis, nix det är dom vanliga SPLA avtalen :)

Sudan People's Liberation Army? :o

Eller kan det vara Services Provider License Agreement? :e [/OT]

´:e

hjälp mig med tråden nu bara istället för att gagga skit ;)

Plocka bort IIS:en och lägg in den igen och var extra noggrann när du bockar för vad du vill använda på servern.
Funkar det inte då heller så är det nåt fel på antingen din skiva eller så har du fått fel version och då är det bara att kontakta MS-support.

hmm, windows exchange server 2000...det kan vara ett alternativ om jag verkligen vill få upp min mailserver va?

Ja tycker du att du har råd med den licensen för att kunna skicka e-post från en hemsida så. :OO

exchange är inte det en mail server? :S

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)