Jag har för avsikt att formatter min C: där det redan ligger ett OS. Jag gjorde därför en startdiskett, startade med den i och gick till C: och skrev dir. Då listas D: !, som jag absolut inte vill formattera. Jag provade andra enhetsnamn, men ingenstans kunde jag hitta den riktiga C: Någon som vet vart den är?
Sedan försökte jag köra fdisk, men det programmet hittades inte. Var finns det?
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg aha... du har en disk där det ligger NT4/Win2k/WinXP på en NTFS partition, eller hur? Och använder en startdisk gjord i Windows 9X? Då borde det gå att ta bort partitionen med hjälp av Fdisk, det ska bara vara att skriva fdisk och välja radera partitioner :) Sen skapar du en ny partition och formaterar denna.....
Klös skrev:
aha... du har en disk där det ligger NT4/Win2k/WinXP på en NTFS partition, eller hur? Och använder en startdisk gjord i Windows 9X? Då borde det gå att ta bort partitionen med hjälp av Fdisk, det ska bara vara att skriva fdisk och välja radera partitioner :) Sen skapar du en ny partition och formaterar denna.....
Det stämmer. Nu är problemet att jag kan itne hitta fdisk på min dator. Jag antar att det måste kopieras över på startdisketten manuellt eftersom det inte verkar finnas där.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Vad är det egentlgen du skall göra med din dator?
Om du skall installera ett nytt OS på C-disken så formaterar och partionerar du under installationen.
Om du har ett OS på din D-disk/partition så hoppas jag att du har tagit en backup på din boot-fil för annars får du problem att få igång maskinen efter en formatering.
Min plan är denna:
Jag har ett OS på CD-rom som jag vill installera på en ren HD (jag vill formattera innan jag börjar med installationen av OS'et). På D: har jag massa skoj, och på C: mitt OS. Så vill jag att det ska vara även i framtiden.
Så jag formatterar C:, sätter in CD-rom skivan och skriver Install.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Vad är det för OS du skall installera?
Win XP. Och i framtiden även Linux.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om du skall installera WinXP så behöver du varken formatera eller krångla med startdiskett.
Boota från din cd-skiva och fixa både partionering och formatering via installationsprogrammet.
Men nu vill jag formattera min hårddisk.
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg
Galadriel skrev:
Då lånar du en win98 startdisk av någon kompis :) Så är det fixat på några minuter.
RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg Precis som SirPeter säger så kan du formatera C under installationen av XP, det är bara att boota med CD skivan.
D behöver du inte överhuvudtaget röra.
Klös skrev:
Galadriel skrev:
Då lånar du en win98 startdisk av någon kompis :) Så är det fixat på några minuter.
Tack! Men ett problem kvarstår, varför visas D: när jag står vid C: och skriver dir?
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Därför att du kör en stardisk som är DOS-baserad och C: är en NTFS-partition, DOS kan inte läsa NTFS.
Så i FDISK väljer du ta bort icke dos-partition eller vad det kan heta :)
Det verkar ha löst sig. Jag grejade med fdisk och fomaterade. Det gick inte att köra WinXP från DOS så jag fick installera Win98 (serienyckeln var skriven så slarvigt av de som jag köpte datorn av så jag fick sitta och prova 10 min) och sedan win XP. Nu verkar det i alla fall fungera.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Galadriel skrev:
Det gick inte att köra WinXP från DOS
Jodå det går men det är inte rätt sätt att installera WinXP på.
Den korrekta lösningen hittar du i mitt inlägg lite längre upp. ;)
Det kan ju vara så att han har köpt WinXP uppgradering. Då måste man ha Xindows installerat tidigare.