webForumDet fria alternativet

Inaktivera internet i Win Xp home?

10 svar · 280 visningar · startad av medialabs

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

hejsan,

har en dator som jag använder som ftp-server i mitt nätverk här och nu så skulle jag vilja ta bort intenet från den datorn, alltså anslutningen mot internet så att den inte kommer åt internet över huvudtaget men ska fungera i vårt nätverk här hemma,

har kollat runt lite i den utan att hitta funktionen som tar bort internet på den.... :(

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ta bort det som står vid "Default Gateway" eller skriv in 127.0.0.1 där så kan du surfa lokalt på den egna datorn bara. ;)

SirPeter skrev:

Ta bort det som står vid "Default Gateway" eller skriv in 127.0.0.1 där så kan du surfa lokalt på den egna datorn bara. ;)

Nu förstår jag inte riktigt, om jag gör det där så kommer dom andra datorerna i nätveket åt den?

Japp, datorn är fortfarande med i nätverket men den försöker komma ut på Internet vid sig själv och det blir fel då.
Detta gäller alltså om du kör med statisk ip på den datorn, annars får den ju gateway från dhcp:n.

SirPeter skrev:

Japp, datorn är fortfarande med i nätverket men den försöker komma ut på Internet vid sig själv och det blir fel då.
Detta gäller alltså om du kör med statisk ip på den datorn, annars får den ju gateway från dhcp:n.

Det är vad den just får, den erhåller gateway och ip och annat från routern. (D-link DI-604)

Ställ om så att den inte får det då så är det löst.

SirPeter skrev:

Ställ om så att den inte får det då så är det löst.

men kommer den att synas i routern efter det?

Spelar det någon roll? Det var väl bara inom nätverket som den skulle ha kontakt och det kommer den att ha om den har enbart ip-nummer och nätmask.

SirPeter skrev:

Spelar det någon roll? Det var väl bara inom nätverket som den skulle ha kontakt och det kommer den att ha om den har enbart ip-nummer och nätmask.

ändrade nu så att den har ett statisk ip: 192.168.0.128 och nätmask till c klass. och ingen gateway, och nu har den inget internet men den funkar i nätverket som jag ville, tack SirPeter! :)

Ingen orsak. ;)

Det är alltid lika roligt när det funkar som det är tänkt. :)

SirPeter skrev:

Ingen orsak. ;)

Det är alltid lika roligt när det funkar som det är tänkt. :)

Jepp, nu kan man ha den på utan att den vill springa ut på internet och leka rövare :e

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)