webForumDet fria alternativet

Web site found. Waiting for reply...

9 svar · 344 visningar · startad av Inferis

InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg

Kan någon hjälpa mig med ett fel som är riktigt irriterande?

Om jag surfar på nätet så funkar allt som det ska. I några minuter..
Sen om man ska ladda en sida står det bara "Web site found. Waiting for reply..." Det händer inget mer.

Om man öppnar nya Explorerfönster kommer samma meddelande för startsidan, men efter ett tag så fungerar uppkopplingen igen.

Jag sitter med RadioLan och enligt ägarna är det inget fel hos dem. Jag har "Excellent Connection" på signalen hela tiden. Andra kunder har inte samma problem.

Satt innan med Win2K och nu med XP. Samma fel. :-(

Någon som känner till det här problemet?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Känns som fel på uppkopplingen. Faktiskt.

Det fungerar ju bra för två andra i samma Lan..

i samma LAN?
sitter dom med en egen radiolänk eller är inkopplad på samma som dig?

har du rätt inställningar?
fungerar nätverkskortet som vanligt annars? (kan du dra filer och så)
om du pingar olika adresser vad händer då?
kan du dra filer via ftp?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Radiolan är väldigt känsligt för störningar och även om andra använder samma lan utan störningar så behöver det inte utesluta att något hos dig stör uppkopplingen. Störningar innebär inte att trafiken dör eller att signalerna blir dåliga som med en analog radiosändning, utan det innebär att andelen trasiga IP-paket som sänds/mottas är högre än normalt och därmed minskar bandbredden. Vill det sig olyckligt kan dessa störningar upplevas som hack i hastighet och ge en slö uppkoppling.

En annan tänkbar felkälla kan vara konfigurationen mellan lanet och din burk.

Det är andra kunder i RadioLanet. Det fungerar bra för dem.
Allt funkar som det ska förutom de minuter som allt går ner.

Det känns helt enkelt som störningar precis som PeW skriver.

Det kan bara vara en sak som att det är åska i luften? (vet dock inte om RadioLAN är känsligt för det).

Jag är inte säker på inställningarna, men jag vet att signalen är bra. Bor väldigt nära sändaren.

Men det var likadant på min förra dator. Där var det Win2K, och nu har jag XP. Problemen började när vi skulle byta IP. Vi har alla ett statiskt IP.

Det verkar som om den hittar hemsidan, men inte kan ladda hem den. Finns det inga kända problem med det? Det är ju inte många inställningar man kan göra. Använder rätt kanal och rätt frekvens.

Det är duktigt irriterande att tappa nätet stup i kvarten.. Speciellt om man tryckt på ett formulär...

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag är inte säker på inställningarna, men jag vet att signalen är bra. Bor väldigt nära sändaren.

Jag säger inte att det är detta som är felet, men du har missat poängen i det jag skrev ovan.
Det är inte bara signalstyrkan som avgör hur bra en kommunikation går och i radiokommiunikation är andelen trasiga paket redan från början stor och med störningar (andra sändare, magnetfält m.m) blir den andelen hela paket ännu mindre. Det som händer är en att det blir en massa omsändningar och till slut en generaltimeout (ungefär som när en gsm-telefon ballar ur trots bra signalstyrka). Det kan faktiskt ibland vara sämre att vara nära en sändare än en bit bort. Att det var likadant med din förra dator talar ännu mer för att det är något med kommunikationslänken mellan din dator och routern som strular. Jag tycker att du börjar med att begära en rejäl support från din leverantör. Är de seriösa kan de titta på mer saker än signalstyrkor och andelen fel hos andra kunder.

Ska prata med dem igen.
Kommer de på felet så skriver jag det här.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)