webForumDet fria alternativet

Avbryta utskrift?

7 svar · 1 577 visningar · startad av solbulle

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

När man har lagt något till utskrift, i valfritt program, valfri windowsversion som jag råkat på, har jag uppenbara svårigheter att avbryta utskriften.

Hur gör jag egentligen det?

Klicka upp rutan där utskrifterna ligger ock masrkera o ta bort fungerar väl oftast på de dokument som inte är igång, men det som håller på?

Eller är det alltid så att det jag råkar ut för är att utskriften redan ligger i skrivarens minne? (Borde iofs ändå försvinna från listan tycker jag.)

Följdfråga, hur får man bort en utskrift från skrivarens minne? Beror väl på skrivare iofs, men brukar det kunna gå? (Nätkabelutdragning iofs...)

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Du har förstått det helt rätt. Det som ligger i kön är på väg till skrivaren. Tar du bort det därifrån så kommer det alltså inte att skickas till skrivaren.
Det som redan har levererats till skrivaren kommer således att skrivas ut ändå - om man inte nollställer skrivaren. Det är lite olika från skrivare till skrivare. En del kan man stänga av. Andra finns det reset-knapp på. HP-skrivare, som är de skrivare jag jobbar mest med, har nog undantagslöst en resetknapp. På de enklare modellerna brukar det handla om att hålla in den enda knapp som finns i mer än fyra sekunder om jag inte missminner mig. På större modeller brukar en särskild reset-funktion finnas, antingen genom en knapp eller genom en knapp-kombination.

Oki, ska leta knappar/testa.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Slit ur kontakten i väggen?

Re: Avbryta utskrift?

solbulle skrev:

(Nätkabelutdragning iofs...)

Jo... :( Det är varianten jag brukar tillämpa. ;)

Liten parentes, på jobbet råkar vi ibland utför excel-dokument som skrivs ut som är så långa som ett dokument någonsin kan vara.
Brukar ta ett tag innan någon reagerar. :)

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Kanske detta är samma probelm som jag har med min Lexmark som jag köpte för 1 krona. Eller rättare sagt, det är något med kommunikationen mellan skrivare och dator. De dokument som redan har skrivits ut tas inte bort så att nästa dokument i kön kan skrivas ut.

När man skriver ut så kommer en statusdialog upp där man kan se statusen för utskriften, såsom nivåer på bläcket i bläckpatronerna och hur många procent av utskriften som är klar.

När utskriften är klar så stannar statusen på 99 % och sedan händer inget mer, det kan stå så i en kvart utan att något mer händer. I skrivarkön står det Tar bort - Utskriven, men det tas inte bort något för det.

Om jag trycker på avbryt i statusen på skärmen efter att utskriften är klar så försvinner statusen men dokumentet verkar fortfarande ligga kvar i minnet och det tas inte bort. I skrivarkön så står samma sak som innan.

Om jag väljer att ta bort/avsluta dokumentet i skrivarkön så händer absolut ingenting, jag testar 20 gånger, ingenting händer.

Jag testar att stänga av skrivaren och ha på den igen, dokumentet tas inte bort så att nästa dokument kan skickas till skrivaren.

Jag testar att hålla knappen på skrivaren intryckt och sedan släpper efter ca 4 sek. ingenting händer förutom att skrivaren stängs av.

Jag laborerar i skrivarkön genom att starta om, pausa, avsluta, ingeting har någon effekt.

Det enda som hjälper är att starta om och då tas det bort och nästa utskrift börjar. Sedan är det likadant igen. Det går ju inte hålla på och starta om datorn för varje dokument, om man kanske har en 10 utskrifter i kön.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har liknande problem med min Epson 440, det finns ingen resetknapp, enda sättet är att ta avbryt, men då kan det ta en väldig tid innan det avbryts, om det är text hinner den kanske skriva ut hela sidan innan den avbryter, men är det en bild (typ dvd omslag) då kanske den skriver några centimeter innan den avbryter, tycker det inte borde vara alltför svårt för skrivartillverkarna att fixa en riktigt avbryt-finess... jag hade resetknapp på min gamla HP 500C, men den funkade inte heller klockrent, fast bättre iofs.

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Har fortfarande samma problem. Problemet bygger alltså inte på att jag inte kan avbryta utskriften om jag ångrar mig utan att nästa utskrift i kön nekas utskrift pga att det dokumentet som ligger före i kön inte tas bort trots att det har blivit utskrivet.

Någon som vet vad det beror på?

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)