ZyrexMedlem sedan feb. 2001121 inlägg Hej !!!
Jag skulle vilja köra en application innan nått annat kör på datorn i Windows starten. Som det är nu så är det Novell klienten som körs först. Kan inte hitta vart denna startas. Det är inte i registret eller i nån startup/autostart.
Saken är den att Novell trycker ut en policy som löser datorn. Om denna policy hinner läggas in kommer mitt program springa på patrull när de vill ändra i systemet.
Nån som vet hur jag startar programmet först ?? Måste vara efter windows laddats in då det är skrivet i VB.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Tala med din nätverksadministratör.
Om klienten låses (som jag anar att du menar) så finns det förmodligen goda skäl till det - varför ett samtal med nätverksadministratören torde vara på sin plats.
Att ploppa in t.ex. en mask är inget jag vill medverka till. ;)
ZyrexMedlem sedan feb. 2001121 inlägg Jag är nätverksadministratör. Policyn är där för att inga elever skall kunna leka med datorerna. Det går att lösa genom Zenworks men programmet skall köras även om Novell klient saknas.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Om en applikation ska köra innan inloggningen så finns det bara två möjligheter:
1. Applikationen är en NT-service.
2. Applikationen startas av en NT-service.
Om det inte är du som skrivit applikationen så blir punkt 1 svår att uppfylla. Punkt 2 går däremot att fixa genom att "wrappa" applikationen i en service. Tex srvany som ingår i Windows NT Resource Kit.
Finns dock en del saker att tänka på:
1. Applikationen bör inte ha ett GUI.
2. Applikationen bör inte referera till resurser som kanske inte finns tillgängliga innan inloggningen: delade mappar eller nätverksresurser överhuvudtaget.
3. Du måste styra när applikationen startar via dependencies på andra services.
Du bör alltså inte testa på en skarp maskin.
Måste vara efter windows laddats in då det är skrivet i VB.
Förstår jag inte riktigt vad det betyder? Kompilerad VB-kod är varken mer eller mindre beroende av Windows än kod kompilerad från andra språk. Om du ska köra nåt som är oberoende av om Windows system-dll:er är laddade eller inte så måste det vara en native NT-applikation (typ en disk-checker) och det är en helt annan sak.
ZyrexMedlem sedan feb. 2001121 inlägg Jag var inne på att skriva det i C++ och få det köra dos läga i uppstarten. Men klara inte riktigt av det ännu. Det jag ville säga är att det är skrivit för Windows miljö.
Det använder nätverket. Programet kopplar upp sig mot en server som plockar mac adressen på klienten, kollar denna i en databas och skickar tillbaks datornamnet. Om den inte finns i databasen så poppar en GUI upp för ny registrering.
Visst.. NT funkar det bra i. Men nu är det som så att det skall in på Win98.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Visst.. NT funkar det bra i. Men nu är det som så att det skall in på Win98.
98? Hur kommer det sig att det funkar på NT? Det borde vara ännu svårare.
Men, OK .. Jag har, precis som du, ingen aning om hur, när och var Novell-clienten startar men om den ersätter Windows vanliga nätverksinloggning så borde det eventuellt räcka om du startar din applikation i registernyckeln:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunServices
.. då borde den köras innan, däremot kommer detta inte hindra Novell-klienten att starta strax efter. Om du är beroende av det så blir det tuffare. Då får du nästan överväga att köra i DOS-läge.