webForumDet fria alternativet

Mystiskt

8 svar · 272 visningar · startad av Gandalf

GandalfMedlem sedan sep. 20012 186 inlägg

Formaterade datorn igår och slängde in Windows 98, allt var frid och fröjd fram till att jag skulle ändra skärminställningarna: Kan enbart välja mellan 2 och 16 färger och upplösningen 480*640

Om det är till någon hjälp så är skärmen en "LG studioworks 570LE".

Hjälp mig snälla

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Beror förmodligen på att inte rätt drivrutiner till grafikkortet är installerade. Börja med det så ska det säkert fungera sen igen.

Jo så långt har jag också hunnit tänkt, problemet är att jag inte vet vilka drivrutiner jag ska köra på och kommer inte åt microsoft.com, är också osäker på vad för grafikkort jag har :l

Hittar inte Windows rätt drivrutiner från skivan då? Annars så får du väl öppna burken och kolla vad det är för grafikkort du har. :)

Står: Standard PCI-grafikkort (VGA)
Drivrutiner:
VGA.drv (filversion 4.10.1998)
vmm32.dxv (filversion okänd)

Om detta är till någon hjälp. Kortet är från 1999 tror jag, vilket isf skulle betyda att 1:a drivrutinen är äldre än kortet.

(red. öppnade inte burken)

Hmm.. oki, säger inte så mycket egentligen. Är det en märkesdator du har så kan du gå in på tillverkarens webbsida och kolla. De brukar ha information om vilka komponenter som ingår i en viss datormodell.

Ingen märkesdator :(

MisanthropicMedlem sedan jan. 200349 inlägg

Har du varit på Bildskärmsegenskaper > Avancerat etc och låtit datorn söka efter drivrutinerna (för du har väl en installations-cd)? Om inte, gör som dho sa och öppna datorn och se efter, gå sedan till tillverkarens hemsida eller sök på google.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Eftersom grafikkortet är nyare än operativsystemet är det rätt troligt att kortet inte kommer att kännas igen, utan endast installeras som ett standardkort som bara klarar 640x480.

Om du är osäker på vad det är för kort och inte känner för att öppna burken kan du ju leta efter kvitto, kartong, manual eller en cd-skiva (eller diskett) med drivrutiner. Där borde du kunna se märke och modell på kortet. Med den informationen är det sedan en barnlek att ladda hem de senate drivrutinerna från tillverkarens hemsida.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)