Vad är skillnaden?
w2k Server, w2k advanced server
10 svar · 304 visningar · startad av Nexus86
Till att börja med ca.30.000:- för billigaste versionerna. ;)
Det finns en bra tråd om just det där här minns jag, skall se om jag hittar den.
advanced server har väl stöd för lastbalancering och serverfarmar, tror jag...
SirPeter - Det var inte så utförligt eftersom att alla pratade om hotmail's server-operativsystem. :)
Men jag fick fram att Advanced Server klarar många fler användare. :e
Det var inlägget som jag länkade till som jag menade, inte hela tråden. ;)
Advanced server klarar av fler användare, kan hantera mycket större lagringsmedia och klarar av 16 processorer med Symmetric multi processing. Minns inte hur många Server kan hantera. Men det är väll där prisskilnaden ligger. Den som ska ha 16 processorer har väll råd att pröjsa...
Advanced Server klarar 8 processorer - inte 16. :)
Advanced Server:
Upp till 8 GB RAM.
Max 8 processorer.
Klustring (2 noder)
Datacenter:
Max 32 processorer
Upp till 64 GB RAM
Klustring (8 noder - har jag för mig)
På en "vanlig" Win 2000 Server la Compaq för något år sedan dryga 100.000.000 objekt - användare - i AD för att undersöka AD-prestandan. En sökning tog knappt en tiondels sekund. Jag har för mig att det handlade om en server med 1-2 GB internt samt 2 processorer á ~300 MHz. Sen var det visst en handfull 18,2 GB-diskar också - någonstans 150-300...
Så, det där med antalet användare är jag inte helt säker på om det stämmer. Naturligtvis tror jag att en Win2k Server får lite jobbigt att hantera mer än 50000 användare på egen hand. Men å andra sidan brukar man inte nöja sig med en server om man har så många användare. :)
Så var det. :)