jag har en FAT32 partition på min HD
hur gör jag om den till NTFS i win2000 pro ??
FAT32 till NTFS
20 svar · 625 visningar · startad av firstchoice
formaterar om den i diskhanteraren till filsystemet NTFS.
Starta en kommandotolk och skriv:
CONVERT C: /FS:NTFS
Om det är c-partitionen vill säga, annars får du byta till rätt enhetsbokstav
visst...men jag vill bara konventera...har massa skit på den som jag vill ha kvar!
Om du vill ha informationen kvar så är det:
Om det nu är enheten C: som ska konverteras.
Quid skrev:
Om du vill ha informationen kvar så är det:
Om det nu är enheten C: som ska konverteras.
Var det inte det som SirPeter skrev? ;)
Jo ;)
Men det skadar väl inte att förtydliga? Jag tyckte han verakde lite snurrig även efter SirPeters inlägg.
Quid skrev:
Men det skadar väl inte att förtydliga? Jag tyckte han verakde lite snurrig även efter SirPeters inlägg.
Nej, det skadar inte :)
Jag tror inte att han hade läst mitt när han postade om man tittar på tidpunkterna för postningarna.
Nåväl, nu vet både han och andra verkligen hur man gör iaf. ;)
Någon som vet ett sätt att konvertera tillbaka? :q
Varför skulle man vilja det?
Om man t.ex. vill installera 98.. För att slippa fdisk..
Det går inte att konvertera tillbaka till FAT om du har bytt till NTFS utan att tappa all information på disken.
Men hur är det om man har en ghostfil som är fat32? Låt säga att jag har en ghost med Windows ME och fat32. Och jag sen vill formatera, göra NTFS och installera W 2000. Sen gör jag en ghost av det också. Kan jag i alla fall ghosta tillbaka till fat 32 Windows ME utan problem om jag skulle vilja(fråga mig inte varför, men ifall)..? (ska tillägga att jag har ghost installerat på en separat fat 32 part.)
Nej, du måste ta bort NTFS partitionen innan/när du ghostar tillbaka imagen.
Fö är frågan ett icke-problem, en människa vid sunda vätskor skulle helt enkelt inte komma på något så absurt som att vilja ta bort ett NT-system (NT/2000/XP) för att installera leksakswindows (95/98/ME) ;)
Reefer skrev:
Nej, du måste ta bort NTFS partitionen innan/när du ghostar tillbaka imagen.
Hur menar du 'ta bort'? Att den försvinner vid ghostning förstår jag, men kommer det fungera att ghosta mellan olika filsystem?
Ang. det sista: Jag vet, det gäller inte min dator, skulle aldrig ens installera ME överhuvudtaget ;).
Choronzon skrev:
Kan jag i alla fall ghosta tillbaka till fat 32 Windows ME utan problem om jag skulle vilja(fråga mig inte varför, men ifall)..?
Nej, jag tror inte heller du kan ghosta upp en FAT32-partition till en befintlig NTFS. Men jag förstår inte riktigt problemet. All data på partitionen kommer ju att försvinna i vilket fall som helst. Vad spelar det då för roll om du måste offra några extra sekunder på att först gå in i fdisk, deleta NTFS-partitionen och sen skapa en ny FAT32?
men kommer det fungera att ghosta mellan olika filsystem?
Eftersom ghost skriver över disken/partitionen så är det ointressant vad som fanns på den innan du lägger tillbaka ghost kopian, du får det system som ghostkopian innehåller, det som fanns på disken/partitionen försvinner!