webForumDet fria alternativet

Hittar inte CD:n i Win98

1 svar · 180 visningar · startad av Koplik

KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg

Hej, jag har ett litet problem, det är så att jag inte hittar cd-rom:en i windows 98
När jag startar upp datorn så hittar BIOS cd-romen och om jag bootar med en win98 bootdisk så hittar jag cd-romen men så fort jag går in i windows 98 normal uppstart så finns den ingenstans, inte i enhetshanteraren, inte någonstans.

När jag startar upp win98 i felsäkert läge så dyker cd-rom:en upp i enhetshanteraren, men är inte aktiv eftersom det är det läge som gäller. Men fortfarande så är det helt kört när jag startar upp i normalt läge?

Då till frågan, vad kan vara fel?
Är det kanske en konflikt med något program som inaktiverar cd-rom:en, det är inte en konflikt med någon annan maskinvara efter vad enhetshanteraren informerar om.

Jag skulle uppskatta all slags hjälp.

Tack på förhand.
/koplik

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Ifall CD-ROMen syns i utforskaren eller inte är bara en registerinställning som man kan påverka via tex PolEdit eller TweakUI. Har du provat att köra TweakUI och se om det går att fixa den vägen? Om det går djupare än så och det inte ens går att komma åt CDROMen via enhetsbokstav i DOS-prompt så vet jag inte riktigt .. Det finns ju virus som har haft sånt här för sig ..

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)