webForumDet fria alternativet

w2k Advanced server

9 svar · 383 visningar · startad av Racerankan

RacerankanMedlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Hej.

Finns det någon funktion för fjärrmanövrering i windows 2000 advanced server?

Jag vill alltså kunna se hela skärmytan på en dator som står i mölndal hemifrån :)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Ja, du kan använda Terminal Services. Det är en windows-komponent som du lägger till på servern med Lägg till / ta bort windowskomponenter. Sedan använder du Terminal Services Client för att ansluta till servern.

Mvh,

CoperMedlem sedan mars 2002554 inlägg

...

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det är klart enklast och bäst att använda den inbyggda funktion som @nders skriver om. Den finns på skivan och fungerar fullt ut.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Läggs till genom "Lägg till/ta bort program" och därefter Windows-komponenter. Funktionen heter, precis som @nders skriver, Terminal Services. Se dock till att du installerar klientprogramvaran samtidigt.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om det är så att du kör winXP hemma så behöver du inte tänka på det där med klientprogravaran för då funkar det bättre med Remote Desktop.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Problemet med Terminal Services är att den startar en helt ny session emot datorn och startar därför alla tjänster på nytt, vilket kan leda till problem, speicellt om det är många som ansluter sig men även om det bara är en.
Därför rekommenderar jag PC Anywhere.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Session ja, men alla tjänster på nytt? Nja, eller är jag helt ute och cyklar?
Ja, den startar de tjänster som initieras av användaren, men de tjänster som är maskinberoende (HKEY_LOCAL_MACHINE) delas väl ändå?

Speciellt om det är många som ansluter - Terminal Services i Remote Administration mode tillåter bara 2 användare!? Personligen har jag aldrig haft något problem med Terminal Services-tjänsten!? Kan du förtydliga vilken typ av problem och när de skulle uppstå?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Tjänsterna startas bara en gång.
Men man ska akta sig för att lägga program i programs/startup, för de dras igång för båda TS-sessionerna vid inloggning.

Man ska iofs inte ha något där, det är ju trots allt en server, så det är nog lugnt.

Mvh,

snajgelMedlem sedan juni 2001845 inlägg

jag kör VNC (Viritual Network Computing)... klockrent... kommer du åt servern varifrån som helst med internet-anslutning via browser, eller medföljande klientprog.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)