Är det någon som vet hur man kan fixa så att komma-tangenten vid den numeriska delen av tangentbordet blir en punkt istället?
Registerhack?
8 svar · 777 visningar · startad av SirPeter
Hej, orkar inte tänka i värmen så jag kopierar ett gammalt svar som jag gett i ett annat forum på samma fråga.
Har du en annan version av layoutfil så stämmer inte komma positionerna, men då kan du pröva dig fram utan att skada systemet. :h
Det finns troligen ingen mjukvara som låter dig mappa om tangentbordet som du vill. Du kan förstås ha omaket att växla mellan amerikanskt och svenskt språk, då har du punkt på det amerikanskt numeriska.
Eller du kan göra ett litet hack i den svenska layoutfilen. Öppna ett DOS-fönster kör EDIT öppna C:\WINDOWS\SYSTEM\KBDSW.KBD som binärfil radlängd 70tecken. Börja med att spara filen som KBDSW.BAK. I rad:5 kol:67 finns ett kommatecken, ersätt med punkt. I rad:7 kol:25 finns ett kommatecken, ersätt med punkt. Spara filen som KBDSW.KBD och avsluta.
Om du i kontrollpanelen-tangentbord tar bort och lägger in svenskt språk så byts layoutfilen ut mot en original igen.
Det finns troligen ingen mjukvara som låter dig mappa om tangentbordet som du vill.
Då får väl någon här börja skriva ett.... :)
SirPeter > Jag sa ju att det var för varmt att tänka idag. ;)
Jag skiter i XP så länge jag kan, så jag kan bara garantera att det här hacket funkar i W2k:
Öppna C:\winnt\system32\kbdsw.dll i en hexeditor, gå till hex-position 882 och 884 och byt ut , (2C) mot . (2E). Spara filen, spara även filen som C:\winnt\system32\dllcache\kbdsw.dll.
Nu kommer Windows att meddela att filen är osignerad och ber dig sätta in installations-CD'n. Välj avbryt och svara att du vill behålla filen.
Vill du återställa till orginalfilen så raderar du de editerade filerna och sätter in CD'n när Windows vill återställa dem.
Eftersom det är MS: Logga ut och in igen så Windows får hämnas lite och sätta default på användarinställningarna. Ställ in skrivbord och mappar som du vill ha dem igen och skriv numpad-punkt i fortsättningen. :e
Det har fixat sig i win2000 nu. Tackar
Fast när det gäller winXP så hittar jag inte samma sak då det inte ser likadant ut. Någon som har hittat det?
Behöver du ett kommatecken istället för DELETE på shiftad eller numlock off numpad-punkt oxå?
Kan titta på det vid nästa tillfälle i så fall. Win9x eller W2k då förstås. ;)