webForumDet fria alternativet

ctrl + enter

20 svar · 927 visningar · startad av Choronzon

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

blir ju sv i xp & explorer, hur var det nu man grejade det till com?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kan du utveckla det där lite tror du? Hur exakt menar du?

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Om man bara skriver in t.ex aftonbladet i adressfältet i IE och trycker ner kombinationen CTRL + ENTER så ändas adressen till https://www.aftonbladet.sv automatiskt. (ganska opraktiskt med tanke på att adressen ska vara https://www.aftonbladet.se)
Jag tror att det är det Choronzon menar!

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jo så långt är jag med också men jag fattar inte vitsen heller.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Service Pack 1 för XP svensk kommer att fixa detta har jag fått viss andrahandsinformation om, det hela gällde ett misstag av Microsofts svenska medarbetare i Redmond som fått felaktig information om att *.sv var beteckningen för Sverige istället för *.se

Jo så långt är jag med också men jag fattar inte vitsen heller.

Är ett av alla kortkommandon som sitter i ryggmärgen! Lite irriterande att det inte funkar i svenska xp-explorer bara.

Hittade detta i ett annat forum:

Detta kan rättas till med verktyget Resource Hacker
http://rpi.net.au/~ajohnson/resourcehacker

1. Gör först en säkerhetskopia av filen Browselec.dll, som ligger
under mappen \windows\system32.
2. Starta Resource Hacker,välj Open från File-menyn och öppna Browselc.dll.
3. Öppna ”String Table” i vänstra fönstret.
4. Öppna mappen med nummer 809. Klicka på 1053.
5. Leta reda på strängen 12936 i det högra fönstret.
Där står det http://www.%s.sv. Ändra detta till:
http://www.%s.com eller till http://www.%s.se.
6. Klicka på Compile Script och gå till till File-menyn och spara
filen. Klart.

Jag provade, men jag får bara en kopia av originalet som används och inte går att ta bort, gör väl fel kanske..

Vet att nån grabb har gjort ett program som fixar det, minns bara inte var jag hittar det..

LAMPMedlem sedan mars 2002777 inlägg

Skriver jag in aftonbladet i adressraden och trycker Ctrl + enter går min IE 5.5 till aftonbladet.com. Alltså den lägger till .com atomatiskt.

Jo det är ju just det, problemet är bara att det inte blir så i svenska explorer 6 tillsammans med svenska xp.

Jag har nu provat att ladda hem servicepack1 för xp-plus, utan skillnad.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag har nu provat att ladda hem servicepack1 för xp-plus, utan skillnad

Det är ett service pack för ett tillägg för XP som kallas XP plus pack som innehåller lite extra skins + en del annat den har ingenting med själva operativsystemet att göra och fixar ingenting där

Preliminärt datum för Service Pack 1 för XP är fn oktober

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag provade, men jag får bara en kopia av originalet som används och inte går att ta bort, gör väl fel kanske..

Funktionen att ändrade originalfiler återställs går att stänga av med ett registerhack. Kommer dock inte ihåg vilket, så här rakt upp och ned :l

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Kör inte XP, men undrar ändå. Går det kanske att köra systemfil-checkaren och antingen editera bort filen i check-listan eller godkänna den nya filen?

Kommer inte ihåg nu om reshacker dirigerade om anropet till dll eller ändrade den.

Du kan annars hacka filen och ändra till se, dock inte com som har tre tecken.

bgustMedlem sedan mars 2000136 inlägg

Ingen som har någon tillgänglig lösning på Choronzons (och mitt) problem?

Får du inte XP att godkänna den fixade filen, eller kan du inte använda res-hacker som Choronson tipsade?

Oj, det var en gammal tråd du hittade!! Kan jun hända att det går om man tar bort HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32

Det funkar ju i alla fall om man vill slänga avi-filer som används..

Choronzon > Men nu låter du ju också som om ni har buggen med .sv kvar? :o

Det trodde jag var löst för länge sen!

Jag gav upp när det hände som står ovan. Kanske kollar på det igen sen nån gång..

dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag hämtar lösningen från senaste numret av mikro datorn, har själv inte provet men det har nog mikro datorn gjort :OO .

Ladda ner ressource hacker
Länken i tidningen funkar ej
För att gå runt filskyddet
1 öpnna mappen system 32 i installations mappen för windows
2 öppna mappen dllcache (obs den är dold)
3 döp om filen Browselc.dll til nått du kommer ihåg och ta en kopia
4 Redigaera sen filen, expandera string table och sedan strängmappen 809 en bit ned i listan (antar att man ska använda prgorammet man skulle ladda ner)
5 markera alternativet 1053
6 i strängen 12936 så kan du byta ut .sv mot den toppdomän du önskar
7 klicka på compile script och spara.
8 sen gäller det att få till baka rätt fil ocjh lura filskyddet i windows
9 när du starta ie 6 så kan det komma en varning om filskydd och där klickar man avbryt och sen ja.

Denna guide i mikrodatorn var inte ett dugg lättlästt och de blev säkert inte lättare att förstå när jag försökte använda så får ord som möjligt eftersom det är jobbigt att skiva. :stud

CoperMedlem sedan mars 2002554 inlägg

...

Ja, det är filen Browselc.dll i katalogen Windows\system32\ som felaktigt har .sv istället för .se. Det ligger också en systemfilsbackup av Browselc.dll i Windows\system32\cachedll\

Vill du ändra .sv till .se så måste du editera filen Browsecl.dll. Du hittar . s v separerat med nul ungefär i mitten på filen, offset 00 00 89 4C i en hexeditor. Ändra genom att endast ersätta v med e och spara genom att skriva över Browselc.dll i Windows\system32\cachedll\ och svara att du vill godkänna filen när Windows frågar. Skriv sedan över eller radera samma fil i Windows\system32\, svara att du vill godkänna den fixade systemfilen.

Men för att kunna äterställa om du gör fel så ska du först lägga en kopia av Browselc.dll på annat ställe.

Det finn flera sätt att gå till väga, men alla syftar till att fixa och sedan godkänna Browselc.dll. Svagt av svenska MS att inte ha en fixad dll att ladda ner.

/r Tänkte bistå med en fixad men det är väl copyright som gör att inte den finns för nedladdning på svenska MS, och då kan den inte delas här heller. Sorry.

bgustMedlem sedan mars 2000136 inlägg

Reefer skrev:

Preliminärt datum för Service Pack 1 för XP är fn oktober

Ok, hur har det blivit med det hela? Har någon hittat någon uppdatering?

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)