WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg En polare har ett litet problem...
När han startar upp sin dator så får han följande felmeddelande:
*** STOP: 0x0000001E (0xC0000005,0xBC4EBBD4,0x00000000,0x00000024)
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED *** Address BC4EBBD4 BASE AT BC4EB000
Meddelandet kommer upp precis när windows har startats.
OakmanMedlem sedan juli 2001628 inlägg Det är alltså JAG som är "polaren" med problemet. :)
Det bör nog nämnas att efter felkoden står det nåt i stil med "Det fysiska minnet dumpas.. bla bla".
Ända gången jag lyckas komma in i Windows utan att det kraschar, är när jag tar bort mina 2x128 mb ram och endast kör med 1st 64 mb, får då klarar datorn inte av att köra på min vanliga inloggning utan kör istället en inloggning som inte startar några autostart program i trayn osv.
Sätter jag sen in 1st 128 mb (oberoende av vilken minnesplats, jag har testat flera) så kommer felmeddelandet tillbaka och datorn låser sig.
Jag kör Norton Antivirus 2000 men hörde att det kunde vara problemet och avinstallerade därför det, men problemet kvarstår. Jag kör även Norton Internet Security, men är det nån idé att avinstallera det också?
Nån som har nåt mer tips? Jag vill helst slippa formatera osv.. om nu ens det hjälper.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Det låter som om det är en dator som kräver speciella minnen tycker jag. Märkesdatorer brukar vara såna ibland. Vad är det för fabrikat på datorn?
OakmanMedlem sedan juli 2001628 inlägg Tjohej, så var det problemet löst.
Det var visst min scanners drivrutiner som strulade till det. Har en gammal Primax Colorado nånting, som visst inte gillar Windows 2000. Så kan det gå.
Tack iallafall. :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Är det en Primax Colorado 9600 du har?
OakmanMedlem sedan juli 2001628 inlägg Jag tror det. Den är rätt gammal, och jag minns att den var väldigt billig. Typ 700 spänn... och kvaliten är inte särskilt bra.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om det är just den modellen så fungerar den till win2000 vet jag men man får trixa lite med installationen för att det skall funka. Hojta till om det är en sån och du tänker koppla in den.
cupyMedlem sedan apr. 2002299 inlägg Jag hade samma problem fast med en annan typ av scanner.
Eftersom Windows 2000/xp saknar nästan helt aspi stöd som fanns i tidigare versioner ! Först jag sökte efter den aspi dll o jag hittade i min system eftersom den installeras med drivrutinen men det måste ersättas. Det hjälpte mig iallafall
Här kan du ladda hem dll filen som heter stiaspi.dll (still image aspi interface) det kan du kopiera in direkt till c:\winnt\system32.
http://www.dynamiclink.host.sk/dll-files/library.s/stiaspi.dll
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Om det är en Primax Colorado 9600; ställ om till rätt mode på parallellporten till EPP/ECP i bios.
Då skall de funka.