webForumDet fria alternativet

Windows 2000 Server

13 svar · 397 visningar · startad av Zaxxus

ZaxxusMedlem sedan apr. 200221 inlägg

Hejsan. Undrar en sak, har en server här hemma å kör för tillfället Windows XP Prof. på den. Men eftersom IIS i XP bara klarar av 10 användare (40 med hack) åt gången, så hade jag tänkt mig att installera Windows 2000 Server instället. ;)

Men jag har bara 64MB RAM i servern å eftersom minimum kraven är 128MB (tror jag) så undrar jag om man ändå kan installera det? :OO Kanske låter som en dum fråga men, men... :r

Tacksam för svar. :e

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Ska du alltså köra en seriös webbserver, där du köper in ( §e ) ett operativsystem för ett antal tiotusen-lappar, för att hantera fler än 40 klienter - utan att köra med mer än 64 mB RAM? Det kommer inte att gå speciellt bra, så länge du kör Win ivf. Snacka seg server... ;)

Det kommer gå lite snabbare om du kör med Linux och Apache, men även där är 64 mB lite för att agera server.

Tack för det snabba svaret SPiN. Men det där besvarade inte min fråga. :OO Min fråga var om man ändå kan installera Windows 2000. Fast man bara har 64MB RAM. :)

Hur snabbt eller slött det går bryr jag mig inte om eftersom jag ändå ska köpa mer minne snart.

Linux å Apache är det inte tal om, inte än i alla fall eftersom jag använder ASP, å det fungerar bäst i IIS och Windows. ;)

Tacksam för svar. :e

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Tja, jag har själv inte installerat W2K Server på en maskin, men jag skulle gissa på att det GÅR, men om den startar efter kan jag inte svara på. :e ;)

Tack än en gång SPiN för svaret. Får se om jag "vågar" mig på att testa nu i veckan. :OO Om det är någon annan som har testat eller vet om det går eller ej, så får ni gärna svara vidare. ;)

SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg

jo det kanske "går" .. men datan kommer va superslö.. Du kommer få använda hur mkt virutellt minne som hellst hela tiden å eftersom du inte har så mkt ram så antar jag inte heller nån jättesnabb hdd, så det kommer krångla som fasen.. kanske minnesdumpa lite dådå ... låter det bra så testa du :h

dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag installerade w2k pro på en p100 med 48 i ram och det gicke jävulskt segt med den startade i alla fall.

DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg

Jodå, jag har kört en väldigt belastad dc hub på en p166 mhz med 64 mb ram på windows 2000 server, den maskinen flöt på väldigt bra..

Jodå, jag har kört en väldigt belastad dc hub på en p166 mhz med 64 mb ram på windows 2000 server, den maskinen flöt på väldigt bra..

dpo, är du säker på att det var Windows 2000 Server och inte Professional? :l
Hur som helst, tack för svaren allihopa. :e

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

hårdkodat?

jag har för mig att det är hårdkodat in?
men jag är inte riktigt säker på vilka specifikationer..
jag vet att du _måste_ ha 32 mb minne (eller mer ;)) för att installera Win2k Pro. Har för mig att samma minimum e antingen 64 mb eller 128 för servern, som då är hårdkodat in i systemet.

Enligt microsoft.com står det 128 minimum supported. Dvs, under 128 mb kommer inte systemet gå med på.

dpo, är du säker på att det var Windows 2000 Server och inte Professional?

Ja, jag är säker, det var Windows 2000 server advanced för att vara exakt

Enligt microsoft.com står det 128 minimum supported. Dvs, under 128 mb kommer inte systemet gå med på.

Men hur kan då Dpo ha installerat Windows 2000 Advanced Server med 64MB RAM? :q
Hmm, den här diskussionen blir bara mer och mer förvirrande. :OO

Men hur kan då Dpo ha installerat Windows 2000 Advanced Server med 64MB RAM?

Microsoft överdriver nog lite så att dom inte ska få massa arga kunder på halsen som säger att det går segt...

Microsoft överdriver nog lite så att dom inte ska få massa arga kunder på halsen som säger att det går segt...

Ja, det tror jag också. :e

Föressten så hittade jag en tråd här på webforum som tydligen redan hade gått igenom det här. Där är några stycken som har installerat Windows 2000 Server med 64MB RAM och de säger att det funkar perfekt, så det blir väl till att göra ett försök. ;)

Här är tråden: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=38730&highlight=windows+2000+server

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)