webForumDet fria alternativet

Inloggningsproblem

10 svar · 524 visningar · startad av dajl

dajlMedlem sedan jan. 200214 inlägg

-Inloggningsproblem Windows Nt-

När jag försöker logga in på en klient får jag inloggningsmeddelandet: domänkontrollen för den här domänen kunde inte nås.

/vad gör jag åt detta????

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Stoppar in nätverksladden igen... :e

Du måste ge mer info om vi ska kunna hjälpa dig.

------------------
**-**Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.
- Vägverket

Mer info.. okey.. detta meddelande får jag när jag försöker logga in som en user/oavsett vilken user, på alla klienterna. kan inte säga så mycket mer. Jag har skapat hemma mapp, delat ut den och där under lagt mappar till alla users. jag har skapat en profilmapp, delat ut och undermappar med alla users, som jag delat ut. De har fullständiga rättigheter till sin hemma mapp å sin profil.
---
När jag loggar in som administrator på en klient kan jag skriva i -anslut nätverksenhet- \\domän-namnet\c$ å komma åt c på server. Men om jag loggar in som en user så kan jag inte det (självklart) med inte ens om jag, efter att klickat på anslut nätverksenhet osv.. loggar in som administrator. Det uppstår en konflikt då. -angivna referenser orsakar konflikt med en befintlig referensuppsättning.
-----
Behövs det mer info? angående vad isåfall :)

Jag har suttit med detta problem i 20h nu. Om ingen här har koll på detta så kanske ni vet vart man kan vända sig?

----
:)

Vet inte ens vad domänkontrollanten är för något?

hjälp!

JustMeMedlem sedan dec. 200122 inlägg

Jag har läst igenom dina fyra trådar nu och tolkar det som att det handlar om samma problem. Vad jag däremot inte hajjar är hur ditt nätverk ser ut. Har du själv byggt det eller är det nån annan som bara har ställt dit några datorer? Vad är det för typ av server? Vad är det för os på klienterna? Har du några extratjänster eller extraprogram på servern? Tex. IIS och liknande? Försök att sammanställa dina fyra trådar med den info som är väsentlig så kommer nog snart lite hjälp.

Okey..
Jag har inte byggt detta nätverket själv. Tyvärr.. Då hade det inte sett ut som det gör idag. Nåväl. Skall knåpa ner lite mer info och hoppas verkligen på hjälp.
På onsdagsmorgon måste allt fungerar. Eller åtminstående så att users kan logga in.
-------
Jag kom hit till ett nätverk, som hade crashat. Det gick inte att logga in på server, varken som admin eller vanlig user. Eftersom hela disken på servern var proppfull och det inte gick att komma in på den "Can access this folder, path is to long", så ominstallerade jag Win Nt server 4.0 ¨på en ny disk. På denna gjorde jag på partitioner och på en av dessa "c:" la jag win nt server 4.0. Jag uppdaterade med service pack 4. KLienterna har sedan gammalt windows nt workstation.
Jag kan inte radera filer för att det finns så strikt arkiveringsplikt på allt här.

Jag körde upp servern som Primary och har FAT på c: . NTFS ligger på den andra partitionen på "server-disken" och på den 2 partitionerna på den gamla server-disken.
Det har varit struligt med att logga in på den centrala profilen och klienterna har betett sig underligt. Just nu finns 5 mb ledigt på en av klineterna och det kanske kan bidra till att problemet blir större. Möjligen har det något att göra med ominstallationen av Win nt server. Jag vet inte om nåt kan ha gått snett vid den.

Extra program på servern kan jag inte yttra mig om. IIS känner jag inte till iallafall.
---
Det är så svårt att sammanfatta det väsentliga i ett komplext problem. Men detta sammanfattar nog det hela!

tacksam för svar av alla som kan hjälpa mig
/d

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Med risk för att låta onödigt kritisk så tycker jag det där låter mer om nån slags nödlösning som knappast skulle gå att lita på som ett fungerande nätverk. Jag hade nog tagit mig tid att helt enkelt bygga upp det från scratch istället för att försöka få ordning på det med tanke på hur du beskriver att det ser ut. Även om du får igång så att users kan logga in på onsdag morgon så kommer det garanterat att strula inom mycket kort tid igen misstänker jag. Det är värt den tiden det kan ta om det är så mycket som ligger på bristningsgränsen som du skriver.

------------------
Det finns tre sorters människor. De som kan räkna och de som inte kan.

[Redigerat av SirPeter den 07 jan 2002]

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

så ominstallerade jag Win Nt server 4.0 ¨på en ny disk. På denna gjorde jag på partitioner och på en av dessa "c:" la jag win nt server 4.0. Jag uppdaterade med service pack 4

Okey, bra, då har du en fresh installation som du själv litar på, uppgradera till SP6a 128bit. med det samma.

Jag körde upp servern som Primary och har FAT på c: .

Konvertera till NTFS !

NTFS ligger på den andra partitionen på "server-disken" och på den 2 partitionerna på den gamla server-disken.

Okey, data diskarna är intakta. bra! på en av dessa har du en gammal Windows NT4 installation, för att få lite extra utrymme på dom temporärt ta bort den gammla swapfilen.

Det har varit struligt med att logga in på den centrala profilen och klienterna har betett sig underligt.

Sk*t i det så länge. Har du någon win98 klient typ lapptop du kan labba med så kör bara med den så länge.

Just nu finns 5 mb ledigt på en av klineterna och det kanske kan bidra till att problemet blir större
Möjligen har det något att göra med ominstallationen av Win nt server

Nja, nää.. det borde inte ha med ominstallationen av serverna att göra.

Extra program på servern kan jag inte yttra mig om. IIS känner jag inte till iallafall.

Om du nu själv har installaerat om OS på servern... *harkel*

För att få tillgång till dom gammla data diskarna med NTFS måste du gå in och ändra "ägare" på alla mapparna så att SID nummren stämmer med den mya SAM databasen.

det du ska ta reda på om den gammal installationen nu är:

* Fanns det några loginscript som skötte de centrala profilerna.

* Vilka tjänster kördes på servern.

* Varför krashade servern.

------------------
**-**Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.
- Vägverket

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Kanske något
http://www.vasavux.educ.goteborg.se/per_s/ht99/ps22/laboration_install_ntserver.htm
http://nezzo.se/na.asp?id1=159&id2=2837#domandatabas
http://www.pcboken.com/127_bok/127_kp1.pdf
http://home.bip.net/svenby/Min sida/anvand_grupp.htm

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

[Redigerat av erka den 08 jan 2002]

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Jag tror att du har installerat nt servern som en fristående server och inte som en domän kontrollant, när du installerar nt server kan du välja på friståendeserver, domänkontrollant, backuppdomänkontrallnt typ. Du ska använda dig av domänkontrollant.

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)