Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg Har just installerat XP och upptäckt att en hel del har ändrats, en del bra saker och en del dåliga saker - i mitt fall mest dåliga saker :l
Jag skulle behöva hjälp med följande saker:
1: Hur får man tillbaka genvägarna som brukade finnas längst ner till vänster?
2: Om man kör mer än fyra fönster i Internet Explorer så blir det nån sorts "grupp", MYCKET irriternade! Händer ibland med ICQ också. Hur får man bort det?
3: Hur sätter man rättigheter på mappar/hårddiskar? Som det är nu kan vem som helst radera hela min hårddisk!
4: Var hittar man "visa skrivbordet" programmet/genvägen? :)
5: XP verkar ha nåt inbyggt bildvisnings-program som inte går att få bort, när jag installerade ACDSee Classic så var det fortfarande XPs program som gick igång, det gick inte att ta öppna som heller. Jag försökte kolla filändelserna på Verktyg - Mappalternativ - Filtyper
men det tar så långt tid att jag alltid tar bort det innan nåt händer...
Hur gör man för att ACDSee ska visa bilderna? Det är registrerat för att visa just de bilderna som XP visar...
6: Hur gör man för att inaktivera XPs förhandsgranskning av filmer? När jag är inne i min filmmapp ser det otroligt fult ut!
7: När man kollar runt i alla mappar så är ikonerna stora, ändrar jag det på Visa ändras det BARA för just den mappen, hur gör jag för att t.ex. alternativet "Ikoner" ska bli standard?
8: Var kan man ladda ner mer bilder/förbättringar till "Välkomstskärmen" ( inloggningen ) ? En av mina favoriter i XP :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg 1. Högerklicka på Aktivitetsfältet - Vertygsfält - Snabbstart
2. Vet ej
3. Om du har installerat på ntfs så högerklickar du, väljer egenskaper och sedan fliken säkerhet
4. Kommer upp efter att du har gjort enligt fråga ett.
5. Ta bort denna i registret:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{e84fda7c-1d6a-45f6-b725-cb260c236 066}\shellex\MayChangeDefaultMenu
6. mappalternativ - visning klicka på använd för alla mappar
7. se ovan
8. vet ej
------------------
Mellan den 15:e och 17:e februari står världen stilla.
JoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg 2. Högerklicka på Aktivitetsfältet --> Inställningar --> Gruppera nånting ;) (heter Group similar taskbar buttons i eng. XP)
------------------
Jupp
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Tack JoakimE! Högerklicka - Egenskaper Gruppera liknande knappar i Aktivitetsfältet blir det på svenska. ;)
------------------
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Men herrejösses... :OO
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg 3: Jag har NTFS, men det finns ingen flik som heter säkerhet :(
8: Ingen som vet?
9: Hur gör man för användare med "Begränsat konto" ska kunna använda program som t.ex. ICQ som annars bara går att köra som administratörer?
10: Kan man göra en standard profil som man sedan kopierar över till alla/några andra användare?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg 3. Om du har NTFS men inte fliken Security så behöver du gå in i Verktyg - Mappalternativ och fliken Visning Där bockar du av alternativet Förenklad fildelning därefter bör du ha fått fliken Security.
9. Det bör funka om du gör de kontona till Priviligerade användare tror jag.
------------------
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg 3: Kör du Home Edition av XP så finns det ingen säkerhetsflik hur du än gör...
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg 3: Fixat :)
Men det tog ett tag, när jag fått fram det och nekade gruppen "alla" att skriva på hårddisken så gällde det för ALLA, även om man lagt till andra användare som hade tillstånd till det, så var det inte i 2000... ( det gick att fixa genom att ta bort krysset, men det borde ha gått ändå tycker jag :) )
9: Finns inget sånt alternativ :( Jag kan bara välja mellan begränsade konton och datoradministratörer, var kan man aktivera priviligerade användare nånstans?
Nu börjar det mesta fungera som jag vill :)
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Gå till
Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Local Users and Groups.
------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.