RezaMedlem sedan feb. 2001107 inlägg Hej
Jag har ett problem angående nätverk i XP.
Jag har en server med Win NT 4, service pack 6.
Efter att ha installerat XP pro ville jag ansluta till servern, alltså logga in på domänen .
Efter att ha aktiverat DNS för ”windows namnupplösning” gick det bra att logga in som admin på servern.
Problemet är att XP ”tappar” anslutningen och mappningarna till servern efter ett tag. För att få tillbaka kontakten är jag tvungen att starta IE på servern. Det intressanta är att jag alltid kan nå IIS på servern även när det andra inte fungerar.
Vad ska jag göra??
Tack på förhand.
------------------
Reza K
LinaMedlem sedan jan. 2001332 inlägg Misstolka mig fel nu.... :)
(vill absolut inte anklaga nån för olagligheter...)
Det är inte så att du kör en crackad version av XP:n????
Nån crack som figurerar på nätet skall tydligen ställa till problem med just uppmappningar och liknande i nätverket....
Vill absolut inte anklaga nån då jag vet att det är många som använder lagliga fullversioner av XP
------------------
Du lever bara en gång och den gången är nu!
RezaMedlem sedan feb. 2001107 inlägg Jag använder en registrerat svensk Microsoft Windows XP Professional version som jag personligen inhandlat!! :)
------------------
Reza K
LinaMedlem sedan jan. 2001332 inlägg Då ber jag om ursäkt för mitt inlägg och bugar mig... :e
Har nu ingen aning om vad det kan bero på och överlåter frågan till nån med bättre vetande....
------------------
Du lever bara en gång och den gången är nu!
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Hur ansluter du till servern?
RezaMedlem sedan feb. 2001107 inlägg Tack för alla svar, problemet är löst.
Problemet var inte XP, utan jag som inte var tillräckligt noga med att kontrollera vilka protokoll som hade installerats, av någon anledning trodde jag att NetBEUI protokollet var installerat.
Då jag inte hade NetBEUI protokollet installerat och använde dynamisk tilldelning av IP adress, var det ju inte konstigt att det inte fungerade.
Nu har jag installerat den något ”slöare” IPX protokollet, vilket medför att jag har fått tillbacka kontakten med servern.
Var kan man få tag på NetBEUI protokollet?
------------------
Reza K
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Motfråga: Varför vill du köra ett så gammalt protocol som netbeui? Jag menar om man skall köra det så brukar det finnas speciella skäl. Vanligare och oftast bättre är att använda tcp/ip idag.
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Var kan man få tag på NetBEUI protokollet?
<WINDOWS XP CD>:\VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
RezaMedlem sedan feb. 2001107 inlägg SirPeter, anledningen till att jag ville använda NetBEUI, var som jag nämnde tidigare, att jag fick min IP adress genom en DHCP server, alltså dynamisk.
Reefer, tack!
------------------
Reza K