webForumDet fria alternativet

Windows XP 64-bit edition ??

5 svar · 258 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Hur fungerar 64-bit versionen av XP gämfört med 32-bits versionen? Det har väl något med drivrutinerna att göra eller? Jag tänkte att ifall jag kör 64-bitsversionen, kan jag då köra 32-bits applikationer precis som vanligt? Inte för att jag tror att jag någonsin skulle behöva 64-bits stöd men va fan, det kan ju vara kul att ha. Hur vet jag om jag kan köra 64-bit Windows? Hur funkar det i praktiken?

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Om du hade haft en Itanium eller möjligtvis en Hammer från AMD, så hade du kunnat köra 64-bitars Windows. Om du någonsin får den möjligheten, så kommer du att kunnat köra 32-bitars program utan några som helst problem med en Hammer. Detsamma kan inte sägas om Itanium.

Kort sagt: du behöver inte fundera på det än så länge.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Humz... WindowsXP 64bit på SPARC :OO ;)

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Införande av 64-bitars arkitekturen kommer att medföra samma problem som när 32-bitars arkitekturen kom. 32-bitarsapplikationer och -OS som körs på en 64-bitarshårdvarplatform kommer att ge prestandaförsämringar eftersom 32-bitarstekniken måste emuleras om från 64 bitar till 32 bitar. Riktig prestandahöjning får man först när både OS och applikation är anpassad efter den nya arkitekturen. Typ.

His Divine ShadowMedlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Vilket också är varför EPIC el. IA-64 är den överlägsna arkitekturen mens x86-64 är en bastard version av x86 som borde avlivas.
Alla försökt att hålla igång x86 längre än nödvändigt möts av starkt motstånd från mig.

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created.(så sade en fan)

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

T-bird 1200; GeForce 256 32MB; WinNT4/XP; 512MB RAM; Dialup

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Tvärtom, Rikard och HDS. Medans IA64 måste emulera instruktionerna i x86-program och därmed tappar mängder med kraft, kan x86-64 köra alla x86-program utan förminskad hastighet. x86-64 är alltså en vidareutveckling av Protected Mode från 386 , som ju faktiskt kunde köra alla 286-program snabbare än tidigare, medans IA64 är som att köra x86-program på en UltraSparc eller annan arkitektur. IA64 har dessutom en knepig arkitektur som kräver att kompilatorn är vådligt intelligent. Designen ger mycket bra prestanda för flyttal, men rätt ut sagt usel heltalsprestanda.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)