webForumDet fria alternativet

XP resurskrävande?

10 svar · 225 visningar · startad av Reefer

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

...tror inte det va? ;)

Häromkvällen installerade jag och brorsan XP pro på en gammal Fujitsu-Siemens

Konfigg;

Pentium 200 MMX
Matrox Mystique integrerad grafikkrets
96 MB SDRAM

XP hade defaultdrivisar för både grafikkretsen och ljudkretsen, no probbs.

Notera att både processorhastighet och mängden RAM understiger dom av Microsoft själva rekommenderade minimikraven (233/128) för att öht kunna installera XP pro :o

Körde in den på en 3 gig partition som vi skapade vid installationen (NTFS) hårddisken är en 20 gig:s IBM 5400RPM

Gick sketabra :D

Den bootar på ganska precis 1 min innan den laddat klart desktopen och man kan börja öppna programmen.

Att öppna 2-3 program samtidigt som Luna themet med allt lull-lull är påslaget tar ca 8 sek

Brorsan tänker använda den för att köra ftp/internetdelning samt mailserver på, vilket den kommer att klara alldeles utmärkt.

Så...jag avslutar detta med att upprepa mig själv; XP resurskrävande?... tror inte det va :e

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

[Redigerat av Reefer den 17 sep 2001]

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Äh, en P200 kan väl allt vara responsivt på. Försök med en 486:a med 16MB minne istället. ;)

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

JoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Äh, en P200 kan väl allt vara responsivt på. Försök med en 486:a med 16MB minne istället. ;)

:i :e

------------------
Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen

XP är i likhet med W2k optimerad för Pentium compatible computers, och tur är väl det, någon måste föra datorutvecklingen framåt.

Fö verkar ingen fatta hur kewl det är att köra in det senaste och absolut mest avancerade operativsystemet på en dator som W98 skulle få att kräkas.

MS har verkligen bent backwards för att optimera systemprestandan i XP, vilket märks på burkar som egentligen hade varit obsolete om vi hade snackat om någon version av W9X

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."

[Redigerat av Reefer den 19 sep 2001]

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Fö verkar ingen fatta hur j-a kewl det är att köra in det senaste och absolut mesta avancerade operativsystemet på en dator som W98 skulle få att kräkas.

Jorå, det är coolt. Något annat som är coolt är att AMD namnskyddat AMD XP vilket gör att man snart kan köra Windows XP med en matchande processor :).

Fotnot: Självklart är AIX bättre än XP som server-OS, det vet Reefer men han vågar inte erkänna det :e.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

JoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg

sgtpepper: Athlon XP menar du väl? ;)

------------------
Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

sgtpepper: Athlon XP menar du väl?

Ah, självklart. Jag åberopar minnesförlust! :)

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

uppdatering;

brorsan tyckte att XP gick lite för segt på burken ovan så han installerade W2k Pro på den och visst går det lite rappare men inte så där överdrivet.

aldrig trodde jag att W2k Pro skulle stå som modell för ett resursnålt system på en dator men det gjorde den :e

------------------

[Redigerat av Reefer den 01 okt 2001]

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Skulle xp fungera på en dator med:
p2 450mhz
128 mb sdram
matrox g400 millenium max dualhead
8gb hd

eller skulle det gå segt?

------------------
"Det blir bara stjärnor när jag skall skriva in lösenordet."
- Återkommande fråga på Spray support

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

På jobbet har vi några datorer som vi "idiot" installerar olika programversioner före slut acceptans, och har märkt att NT4 kör programmen snabbare, jämfört med W98, och ger en allmänt kvickare respons. Fast bootsekvensen tar iof. längre tid med NT4. Dessa datorer är allt ifrån Pentium 133 till P2 450. Ett för övrigt ganska trevligt sätt att ta tillvara på gamla datorer...

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Skulle xp fungera på en dator med:

Ja, absolut!

Den typen av datorkonfig som du räknar upp är inte alls så obsolete som man skulle kunna tro om man tittar på dom där 1,7 gig T-Birds och 2 gig:s P4 burkarna som varenda fjortis verkar sitta med. :e

Det finns fortfarande gott om utrymme för den förra generationens datorer att göra en hel del saker på

eller skulle det gå segt?

Nej det tror jag inte, inte vid vanligt användande, möjligtvis om du ska spela spel och så men det är bara att slänga in ytterligare 128 MB RAM så ska det funka fin-fint :)

Dom offciella kraven är som följer (XP Pro men Home Edition är lika krävande som Pro);

Here's What You Need to Use Windows XP Professional
PC with 300 megahertz or higher processor clock speed recommended; 233 MHz minimum required (single or dual processor system);* Intel Pentium/Celeron family, or AMD K6/Athlon/Duron family, or compatible processor recommended
128 megabytes (MB) of RAM or higher recommended (64 MB minimum supported; may limit performance and some features)
1.5 gigabytes (GB) of available hard disk space*
Super VGA (800 × 600) or higher-resolution video adapter and monitor
CD-ROM or DVD drive
Keyboard and Microsoft Mouse or compatible pointing device
Additional Items or Services Required to Use Certain Windows XP Features

http://microsoft.com/windowsxp/pro/evaluation/sysreqs.asp

------------------

[Redigerat av Reefer den 01 okt 2001]

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)