webForumDet fria alternativet

Problem vid installationen av ny dator

11 svar · 160 visningar · startad av hypatia

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jag har just köpt en ny dator, AMD Athlon 1,4 GHz, har installerat W98, men har minst sagt haft problem med att installera drivrutiner, främst för grafikkortet och nätverkskortet.

Problemen har bl.a. bestått i att ingenting har gått "automatisk", och att jag fick göra om proceduren flera gånger innan felmeddelandena slutade. Felmeddelandena var av typen... kan inte hitta källfilen, problem uppstod vid kopiering av filer osv...

Nåja, fler saker måste installeras och jag vill undvika fler problem.

Är det W98 som är "boven"?
Hur ska jag undvika fler problem.

Ursäkta om frågorna är flummiga, men jag vet inte riktigt vad det är jag frågar efter...
Hoppas på råd och tips från er! :)

------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Är det W98 som är "boven"?

Ja.

Dessutom är proceduren för att installera drivisar i W98 minst sagt...erhhm primitiv, det är mycket lätt att göra fel.

Hur ska jag undvika fler problem.

Du ska installera ett system som är avpassat för en modern dator, W98 är tre år gammalt nu och körs bäst på en typ PII 300 med Intel 440 chipset, dvs en dator som passar den "i tiden"

Det går utmäkt att installera Windows på ett äldre system, men oftast kan det bli problematiskt om man installera den på en dator som är nyare än den själv.

Dessutom finns det i W98 andra typer av problem som gör att den inte passar för någonting utom spel.

Rekommenderat OS är Windows 2000 professional eller om du kan vänta till den 25:e oktober; Windows XP

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

Tack för hjälpen, men... *suck*

Då är det bara att börja jaga nytt OS då... Men det får vänta ett tag. Just nu fungerar den i alla fall.

En helt annan fråga. Måste man formatera och börja om från början när man installerar nytt OS, eller kan man installera över det gamla?

------------------

[Redigerat av hypatia den 27 sep 2001]

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Nej, du kan installera Windows NT/2000/XP till samma enhet som Windows 98. När det är klart kan du radera mappen med Windows 98.

När du installerar kan du också konvertera din enhet till NTFS. Då kan du få du mer utrymme tillgängligt, men det går inte att installera eller starta Windows 98 igen (utan att formatera). Väljer du att fortsätta med FAT kan du starta både Windows 98 och NT.

------------------
- Swey
A hacker from the south

Till helgen får jag Windows 2000 professional :D

Då hoppas jag att allt kommer att fungera bättre! Har just inte hunnit installera några program ännu, så jag väljer nog att formatera om ändå...

Men... vad är NTFS?
Har aldrig använt W2K heller, så jag återkommer nog med fler frågor under helgen ;)

------------------

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

NTFS står för New Technology File System och är helt enkelt ett annat filsystem än FAT som windows9X brukar köras på. Du kan köra win2k på FAT också men då tappar du det mesta av säkerhet som finns i win2k. Kort sagt, välj att du vill formatera din disk med NTFS vid installationen. ;)

Jag gillar w2k!!! :D

Nu fungerar allt som det ska :)

------------------

Uppgradera din explorer till 5.5 med. ;)

Jepp, det ska jag göra!

Annars är Mozilla väldigt trevlig att använda också ;)

------------------

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

uppgradera den till IE6 som finns här;
http://microsoft.com/windows/ie/downloads/ie6/default.asp

du valde väl clean install med NTFS? ;)

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

du valde väl clean install med NTFS?

Inte en aning! ;)

Någonstans under installationen såg jag en ruta där jag kunde kryssa i NTFS, tror att det stod konfigurera om, eller något liknande. Kryssade i den och fortsatte. :) Glad och nöjd!

Om jag kunde få låna hem några av er i några dagar kanske jag skulle förstå mer av vad jag gör.

Någon som söker ett nytt hem? ;)

IE6 tänker jag inte installera eftersom jag inte kommer att kunna använda min bank då.

------------------

[Redigerat av hypatia den 29 sep 2001]

Bra tänkt hypatia, vänta med IE6 tills dom får klart med funktionerna på bankerna. ;)

[r] stavar illa som vanligt

[Redigerat av SirPeter den 29 sep 2001]

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)