Det är så här att jag har precis uppdaterat min dator till XP, innan så hade jag 2000, och 2000 hade någontting som jag tyckte om, det var att man kunde klicka ctrl, alt, delete.. Och lås datorn... Men jag har inte hittat detta i XP Pro, någon som vet fall det finns någonsstans?
Låsa datorn ? Win XP
16 svar · 246 visningar · startad av ericc
[winkey] + L
------------------
...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html
Vad är Winkey för nåt?
Den där tangenten som har en liten Windows flagga på sig :e
------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK
Den där windows-knappen, kan man simulera den på nåt sätt som jag inte har hittat? Vissa bärbara har ju ingen sån knapp har jag sett. Den andra knappen går ju bra att göra det med menar jag.
Jag har inte hittat något sätt att simulera Win-tangeten - tyvärr. Ctrl+Alt borde simulera Win-tangenten enligt vissa beskrivningar, men jag har inte fått det att fungera. :(
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*
Jag tror att det är Ctrl + Esc tangenet som kan simulera WinKey i vissa situationer.
------------------
GvdsSfdtTddv.
Ctrl + Alt + Del fungerar även i XP om du jobbar mot en domän :)
------------------
- Razofish a.k.a. Per
Lasp>> Nope, ctrl-esc öppnar bara startmenyn, alltså ingen simulering av winkey. ;)
använd [ctr] + [shift] + [esc] och välj i menyn då då....
------------------
...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html
[Redigerat av stoffe-2k den 11 sep 2001]
stoffe-2k>> ctrl-shift-esc tar fram Aktivitetshanteraren, där kan man välan inte tex. välja "pause/break" för att få fram systemegenskaper osv. Vad jag är ute efter är en simulering av enbart windowstangenten, alltså så man kan ta fram Utforskaren med "simulering-e" eller att minimera alla fönster med "simulering-d" osv. ;)
Jag förstår att du menar att jag skall starta en ny aktivitet men då är det ju klart snabbare att trycka ctrl-esc och sedan k eller r beroende på språk på OS'et. ;)
[Redigerat av SirPeter den 11 sep 2001]
Tack för hjälpen, men grejen är den att man inte behöver använda något lösenord när man ska logga in igen, finns det ingen sådan funktion i Windows XP? För vem som helst kan ju logga in på vem som helst...
[Redigerat av ericc den 12 sep 2001]
ericc: Control Panel --> User Accounts --> Change the way users log on or off
Avmarkera "Use Fast User Switching"
------------------
Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen
Ett annat kul sätt att låsa datorn på är följande.
1. Skapa en genväg med följande kommandorad:
rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation
2. Placera den på skrivbordet eller i aktivtetsfältet.
3. Klicka på den. :)
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*
Funkar bara till XP eller :q
*funkar inte på NT4W iaf ;(*
------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
Fungerar alldeles utmärkt i Windows 2000 och i XP. NT4 har jag inte testat det på.
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*
*funkar inte på NT4W iaf ;(*
Nej, men det går att få det på NT 4 WS också;
Windows NT 4.0
There is no solution to lock a Windows NT 4.0-based workstation from the command line. You can, however, achieve a similar effect with some additional configuration.In Windows NT 4.0, you can use the SendMessage call to send a SC_SCREENSAVE message to the topmost window, which locks the workstation if the current user has a screen saver configured and the screen saver is configured to require a password.
To ensure that a screen saver is configured, you can create registry entries. Run a registry (.reg) file that adds the following entries from the command line:
HKCU\Control Panel\Desktop\ScreenSaveActive = 1
HKCU\Control Panel\Desktop\ScreenSaverIsSecure = 1
HKCU\Control Panel\Desktop\ScreenSaveTimeout = timeout in seconds
HKCU\Control Panel\Desktop\SCRNSAVE.EXE = %SystemRoot%\System32\Appropriate screen saver.scr
Some screen savers require additional parameters in HKCU\Control Panel\Screen Saver.screen saver name as well.After you create these registry entries, the following call invokes the screen saver:
SendMessage(HWND_TOPMOST, WM_SYSCOMMAND, SC_SCREENSAVE, 0)
You must write and compile a short program (.exe file) that contains this call. You can then call your program from the command line to activate the screen saver. Because the ScreenSaverIsSecure value in the registry has been set to 1, this has the effect of locking the workstation.
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q262/6/46.ASP
Krävs lite mickel således, men för oss brutala NT 4 användare som inte veknat av diverse fjolliga OS, så är det naturligtvis inga probbs :e
------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK