webForumDet fria alternativet

Musen fastnar....

7 svar · 715 visningar · startad av Lina

LinaMedlem sedan jan. 2001332 inlägg

Hjälp...

Min mus har helt plötsligt börjat krångla..

När jag för musen över skärmen så är det precis som om muspekaren fastnar i olika saker som finns på skärmen...

t ex länkar, knappar, fönsterramar mm..

Någon som har en förklaring???

Det är lite enerverande och svårjobbat så jag skulle verkligen uppskatta snabb hjälp....

------------------
Du lever bara en gång och den gången är nu!

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad är det för en mus? Optisk eller med kula? Om det är med kula så kan du testa att göra rent kulan. Har du möjlighet att prova någon annan likadan mus så gör det för att se om den är likadan. Om det är en trådlös så kan det vara batteribrist eller störningar såsom skärm, t-bord eller annan strömkälla eller sånt som stör signalerna.

Jag har en trådlös logitech med kula...

Den är rengjord och fin och det sitter nya batterier i. (trodde att det kanske kunde vara det först)
Det finns inga störningar sominte funnits där förut (den har funkat fint i ca 6 månader)

Den enda skillnaden är att jag har installerat om mitt OS. Efter det har jag detta problem..
Det är alltså inte problem att röra musen.. Att den hackar eller så...
Jag får liksom känslan av att den "fastnar" på kanter och objekt på skärmen...

Dra den fram och tillbaka över enbart skrivbordet funkar finfint, men kommer det ikoner eller fönsterkanter et c i vägen så hakar den sig...

------------------

OakmanMedlem sedan juli 2001628 inlägg

Hmm... det är inte bara kulan som behövs rengöras utan även de små "pinnarna" som snurrar när kulan rullar i musen. Där brukar fastna massa damm o sånt, så ett tips är att rengöra där. Själv fick jag liknande problem med min Microsoft Intellimouse för nån vecka sen. Musen fastnade lite då o då när man rörde den, och det bero troligen på ett glapp i sladden, så jag bytte till en Logitech Optical Wheel Mouse istället o nu funkar allt :h

------------------
//Oakman

Här kommer nåt passande citat/ordspråk i framtiden ;)

Oki....

Jag ska inte vara den som är den....

Får väl byta mus och se vad som händer...

Den är totalt rengjord och felet kvarstår så det där med sladden kan kanske va nåt....

------------------

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

du har inte ställt in i windows att den ska centrera sig över knappar? finns en sån inställning nämligen =)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Jasså?

Har precis installerat om datorn...

Kan det vara så att det är inställt på det default???

Var ändrar jag det???

------------------

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

default är det nog inte inställt som.. i mus finns det en flik som heter rörelse å där finns det en sak som heter smart move..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)