@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg hej folk!
min maskin beter sig konstigt ibland. det händer att den får för sig att helt enkelt bara rakt av boota om sig, och det gjorde den nu precis.
I systemloggen ligger följande, med event id 1001:
The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x000000d1 (0x00000000, 0x00000002, 0x00000000, 0xbaa963e8). Microsoft Windows 2000 [v15.2195]. A dump was saved in: C:\WINNT\Minidump\Mini082201-01.dmp.
jag fattar ingenting, liksom. :)
får inte ut någonting vettigt av dmp-filen heller.
kan det vara hårdvarubråk?
jag har följande:
asus cusl2c moderkort
celeron II 800mhz (inte överklockad)
256 mb minne
ati grafikkort 32mb
å sånt.
snälla? ofrivilliga omstarter när man som minst anar det är inte så himlarns skojsigt.
tack på förhand!
------------------
mördar-anders, det är jag.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Ställ om så att du får en fullständig dump istället för en minidump så tror jag det är lättare att utvinna felet.
r/ Stavfel
[Redigerat av SirPeter den 22 aug 2001]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg hur gör jag det? :)
(synd att det händer så sällan, då, eller? ;) )
------------------
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Under egenskaperna för "My Computer". Jag tror att det är fliken "Environment" men jag är inte helt säker... :)
Fliken "Startup/Shutdown" när jag tänker efter?
[Redigerat av Rikard den 23 aug 2001]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg ok, där finns följande val markerade:
write an event to the system log
send an administrative alert
automatically reboot
jag valde också complete memory dump.
vill jag att den ska reboota automatiskt?
går det alltså inte att gissa efter den information jag gav i mitt första inlägg?
------------------
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Det är helt rätt som du har gjort. Med tanke på att Rikard har sett att du skall göra det så är jag ganska säker på att han kan se exakt vad som är fel när du lägger ut lite mer av den dump som du får nästa gång den strular på det sättet. Jag har själv inte lärt mig det där fullt ut än men är på god väg. ;)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg okidoki!
då plockar jag upp den här tråden igen, när det blir aktuellt nästa gång, och då sitter jag förhoppningsvis på en complete memory dump.
tack för hjälpen so far! :)
------------------
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg *trams* ;)
Jodå. det går att felsöka baserat på den information du har tilldelat oss. Däremot ska jag ärligt erkänna att 0x000000d1 ingår inte bland de felkoder jag kan i huvudet - den måste jag slå upp i TechNet. :)
Om inte stoffe eller Reefer hinner före vill säga. ;)
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Däremot ska jag ärligt erkänna att 0x000000d1 ingår inte bland de felkoder jag kan i huvudet
STOP 0x000000D1: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ;)
@nders
Standardfråga No. 1 gällande probbs i W2k; har du Easy CD Creator version 3.5b eller DirectCD version 3.0 installerad?
/r hum upptäckte att ett nvidia kort hade du ju inte...
------------------
"If you don't know what you need Windows NT for, you don't need it."
-- Bill Gates
[Redigerat av Reefer den 23 aug 2001]
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Kalas Reefer - så var det. :)
Jag skulle dock snarare gissa på antivirusprogramvaran.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg hej igen och tack för alla svar hittills. :)
jag har varken easy cd creator (inte alls) eller directcd (inte vad jag vet i alla fall, vet inte vad det är för program.)
jag har heller inte någon antivirusprogramvara... :r
STOP 0x000000D1: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
betyder det irq-krock?
tpf,
------------------
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Nope snarare en taskig drivrutin installerad.
Har du pejl på när detta brukar inträffa? Har du bytt drivare på sistone eller har du nyligen installerat något hårdvaru-/mjukvarumässigt?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Har du pejl på när detta brukar inträffa?
det är ganska sällan, men man blir ändå förskräckt när det händer. tidigare hade jag en taskig cpu-fläkt, och då bara antog jag att det berodde på att cpun blev för varm, eftersom det var peak på cpu-belastning runt ombootningstillfällena. nu har jag dock en ny fläkt som funkar tillfredsställande (och som fått ner temperaturen på processorn 15-20 grader).
Har du bytt drivare på sistone eller har du nyligen installerat något hårdvaru-/mjukvarumässigt?
nja, det är en ganska ny burk (hembygge), köpt i maj, och omstarterna hart följt med från början. fenomenet har uppstått 11 gånger enligt systemloggen:
2001-05-19
2001-05-19
2001-05-30
2001-06-09
2001-06-09
2001-06-09
2001-06-20
2001-07-04
2001-07-08
2001-08-22
som synes, det var ett tag sedan nu, så jag hade antagit att problemen försvunnit i samband med köpet av den nya fläkten i juli. samtidigt köptes och installerades det nya grafikkortet enligt mitt första inlägg. det är den enda hårdvaruändringen som gjorts på systemet.
- - - - - -
det enda jag tänkt på i samband med dessa ofrivilliga omstarter är att jag sitter och surfar, inte på sådana där kinesiska sajter som rödalacket brukar vara på ( ;) ), utan andra, och får en sjuhelvetes svarstid, browsern tuggar och tuggar och tuggar... pladang-rrrrrr.
ungefär så brukar det vara.
jag uppskattar verkligen er hjälp, killar!
------------------
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Har du ett radeon eller rage?
Har sett en del som verkar ha probbs med dom i W2k, åtmnstone vad gäller rage
------------------
-- Bill Gates
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg det är ett rage-kort (rage 128 proII / xpert 2000 pro). men, det kortet finns bara med på den sista omstarten, den igår alltså. tidigare hade jag ett lånat mach64-kort (tror jag) med 8mb.
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg nu har det hänt igen, men jag fick ändå bara en minidump, trots att jag bett om en complete memory dump. :q :(
hrrm.
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg min arbetskamrat frågade mig om jag hade sp2 installerat, och, nej, jävlar.
tror inte jag har service pack 1 installerat ens.
japp, då vet jag vad jag ska göra ikväll i alla fall. ;)
------------------
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Damn, vi glömde att fråga om det mest uppenbara.
------------------
-- Bill Gates
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg fyi: sp2 nu installerat, jag rapporterar om det händer igen, förhoppningsvis var det saknaden av sp2 som inte hjälpte till.
------------------
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg ok, nu jäklar!
nu har jag lyckats få en bluescreen med sp2 installerat.
någonting sånt här stod det på den:
STOP 0x000000D1: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
address BA9B23E8 base at BA9A9000 Datestamp 39bfcc52 ... DISDRV.SYS
vad är disdrv.sys? jag har ingen sådan fil, och hur jag än söker på internet får jag ingen träff på det filnamnet.
frågor alltså: vad är disdrv.sys? och varför får jag bluescreen? borde jag installera om win2k?
------------------