webForumDet fria alternativet

Instalerra testversion av Windows Xp bredvid Windows Me

10 svar · 224 visningar · startad av lergell

lergellMedlem sedan sep. 20001 943 inlägg

Just nu har jag Windows Me, men igår fick jag hem en testversion av Windows Xp och skulle vilja testa den. Fast helst av allt skulle jag inte vilja installera över Windows Me utan jag skulle vilja ha båda samtidigt men jag har ju bara en hårddisk.

Nån som har lust att hjälpa mig :q

------------------
<A HREF="http://www.dvdprofiler.com/mycollection.asp?alias=lergell" TARGET=_blank>Min DVD samling</A>

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Ja det går. "bäst2 är att installera XP på en egen partion, och på så sätt köra dualboot

------------------
MVH
/C
In /dev/null no one can hear you scream

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ska du lägga dem på samma partition, se då till att installationskatalogen ändras till till exepmel det "gamla" nt-namnet c:\winnt\ istället för c:\windows som installationsprogrammet kommer att föreslå.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Har du svensk ME?

Då ska du absolut inte installera XP på samma partition, XP kommer då att gnälla på diverse sökvägar tex C:\Program som han inte känner igen ...mm mm

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV
doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-- Bill Gates, Microsoft, 3/14/89--as quoted in MacWEEK, 1/9/90 p. 23

Japp jag har svensk ME.

Rikard, jag fattade inte riktigt vad du menade. Jag vill inte dela upp håddisken i två delar som man kan göra i fdisk eller vad det nu heter. Jag har inget annat sådant program heller så jag vill ha kvar min hårddisk, den är nämligen ganska stor så det borde få plats, 80gb.

------------------
<A HREF="http://www.dvdprofiler.com/mycollection.asp?alias=lergell" TARGET=_blank>Min DVD samling</A>

Vad Rikard menar är att du MÅSTE ändra namnet på installationsfoldern som XP kommer att lägga sig i, XP:s system folder heter "Windows" och ME:s systemfolder heter "Windows" det som kommer att hända är att han kommer att skriva över systemfiler som ME behöver, en garanterad success för att inte kunna använda ME efteråt...got it?

Alltså ändra XP:s installationsfolder till tex "WINNT" (utan cittatecknen förstås)

Men som sagt, jag rekommenderar att du skaffar Partition Magic och delar upp disken i en till partition som du installerar XP i, då behövs inget av det ovanstående.

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV

[Redigerat av Reefer den 15 aug 2001]

MEN om du INTE delar upp disken kommer "Program" och "Program files" att krocka och till följd få en massa otrevliga fel!

tex. att mappen Program öppnas varje gång du startar datorn

------------------
MVH
/C

Tack Stoffe för att du understryker det som mitt första inlägg i den här tråden handlade om ;) :e

------------------

:OO :e

------------------
MVH
/C

Finns det inte något gratis program som man kan dela upp disken med?

------------------

fdisk lär du ju redan ha... :OO ;)

------------------
MVH
/C

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)