FilipMedlem sedan maj 200133 inlägg Hej,,
jag ska äntligen byta till Win2k från
Me. jag startar upp datorn till dos
med win98 startdiskett. Jag kommer till
dos, men till A:\>, jag som ska till c:
Skriver jag cd c: så kommer jag till c:
tvärt, men kastas tillbaka till a: igen!
Mycket bråttom, hur peppad som helst, har
brännt ner nästan hela min hårddisk idag (40gb)
åsså funkar det inte! Argh!!
Nån som vet vad felet är?
Allt för mig..
------------------
MVH // Filip
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Varför skall du till C: då???
Nåväl, för att byta enhet så skriver man inte cd (det står för change directory) utan enbart C: och sedan trycker enter. ;)
FilipMedlem sedan maj 200133 inlägg Hmm.. jusste, cd är kanske för mapp bytning?
Inte så haj på DOS! :)
Jag ska till c: för att jag ska formatera
c:!
Ska prova, tack för hjälpen, men tror jag
provade det utan resultat.
Men tack!
------------------
MVH // Filip
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Om du ska formatera så skriv bara format C: när du står vid A:\>
------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!
FilipMedlem sedan maj 200133 inlägg Om du ska formatera så skriv bara format C: när du står vid A:\>
Tror du inte jag provat det? :)
Aja, nu är jag iaf inne i C:, nu
när jag inte skriver cd före! :)
Men nu funkar det inte att skriva
format c:, felaktigt blah blah..
AAAAARRRRRRRGGGHHHH!!!!! Vad kan felet nu vara då!??? :(
------------------
MVH // Filip
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Gör såhär istället:
Starta din dator så att den bootar från din cd med win2000 och följ anvisningar som kommer på skärmen. Under din installation så kan du både ta bort gamla partitioner och skapa nya samt formatera det du behöver. Kan inte bli mycket enklare. ;)
FilipMedlem sedan maj 200133 inlägg Hur gör djur? måste jag in i BIOS å fippla då?
------------------
MVH // Filip
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om den inte redan står inställd på att boota från cd så får du gå in i bios och ändra ja.
FilipMedlem sedan maj 200133 inlägg Den var inställd på Cd, och den försökte,
men den ville inte, så den tar floppy.
Men vad F*N kan va felet till att man
inte kan skriva "format c:" ? x(
Jag är så less nu... :x
------------------
MVH // Filip
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg När den försöker så kommer det nog upp en text där det står att du skall trycka valfri tangent för att starta från cd-rom har jag för mig. Gör du det då så funkar det. Anledningen till att du inte kan skriva format c: är troligtvis att du inte har "format.com" på din diskett. Du bör ändå köra från cd-rom, det är mycket lättare att göra installationen på det sättet.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg hum..
testa att göra disketter med Win2k skivan (finns ett program som skriver fyra disketter nånstans på cdn).
boota med dom.
ha win2k skivan i.
installera.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Jymdis>> Varför ta den omvägen när skivan är bootbar? Nåt jag har missat?