mottMedlem sedan juni 20001 356 inlägg Hej!
Jag har märkt en del förändringar i typsnittshanteringen i Win2000.
Det finns nu fyra olika klassificeringar på typsnitt. Dessa är:
TT - TrueType
A - Systemtypsnitt
a - ATM-typsnitt
o - VAD?!
Det är just o jag undrar över. Den symbolen syns bredvid de typsnitt som installerades i samband med Windows 2000. Den symbolen har jag aldrig sett förut, betyder det true type-systemtypsnitt eller vad?! *förvirrad*
Dessutom finns det olika sorter av systemtypsnitten. MS Sans Serif och MS Serif finns nu i både bitmap- och vektorformat!
Några gamla godingar har också kommit till, som också går att använda i t ex Photoshop, något som inte varit möjligt tidigare...
Exempel:
Courier, Script, Roman, Symbol (bitmapversionerna alltså). Dessa typsnitten fanns ju redan i Windows 1. *nostalgisk*
Hade varit roligt om någon här inne kunde förklara detta för mig. :)
------------------
Daniel Mott
Däremot kan jag tyvärr inte hjälpa dig med specifikationerna eller skillnaderna mellan TrueType och Open Type... :(
Jag vet inte om följande länk kan hjälpa dig:
http://www.webopedia.com/TERM/F/font.html
http://msdn.microsoft.com/library/specs/tablist.htm
Hmmm.... efter lite rotande...
Frågan är om det inte är så att OpenType är namnet på den nya standarden som frångår ASCII-tabellens begränsning på 255 tecken. :l
------------------
...för övrigt anser jag att Skywalker ska återgå till sitt gamla användarnamn Bire.
[Redigerat av Rikard den 10 apr 2001]
mottMedlem sedan juni 20001 356 inlägg Tack för svaret och länkarna! :)
------------------
Daniel Mott
------------------
...för övrigt anser jag att Skywalker ska återgå till sitt gamla användarnamn Bire.