IngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg Hoppas någon kan hjälpa mig med detta:
Tre gånger har datorn hängt sig totalt när jag varit uppkopplad.
Ingen blåskärm utan allt bara lägger av och jag kan inte göra någonting
annat än att stänga av och dra ur jacket.
Modemet kopplas inte ifrån och jag undrar hur sjutton
jag skall göra för att slippa köra en ominstallation.
Ominstallationen måste jag dessutom köra från dos (har filerna på d-disken)
då cd'n inte heller fungerar utan stannar på:
"device: name MSCD001".
Jag har bockat av modem och fjärranslutning och diverse annat i enhetshanteraren,
återställt registret,
försökt med startdiskett,
ominstallerat modemet
men ingenting hjälper. Datorn startar och kommer till windowsflaggan men stannar där. Sedan startar den i felsäkert läge.
I enhetshanteraren under modemets egenskaper kommer det upp en ruta som säger:
"Det går inte att läsa portnamnet i registret", men det kanske beror på att man kör i felsäkert?.
När jag sedan installerar om Win98 så hörs klicket från modemet som kopplas bort i slutet av installationen.
Finns det någonting annat jag kan göra för att enklare kunna lösa detta
för jag anar att det kommer att hända igen.
------------------
/ Ingrid
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg En ominstallation körs från DOS, vare sig du vill det eller inte.
Att inte cd:n hittas i DOS beror på att du inte har installerat cd:ns DOS drivrutiner. Dessa kan du ju återinstallera med medföljande diskett. Eller testa att boota med startdisketten... Sen är det bara att koppla bort allt onödigt (skrivare, modem, scanner m.m) och slänga in winskivan, kör en install utan att ha formaterat (du föstör inte dina mappar och filer då). Fördel om du även går in i BIOS setupen och ta bort plugg and play funktionen.
När du sen installerat om windows kan du koppla in dina tillbehör igen och installera drivisarna till dessa manuellt. Om det krånglar med IRQ på något kort är det lämpligt att flytta runt lite med korten, speciellt ljudkort brukar vilja ha en egen plats (kolla i moderkortsmanualen). När sen allt är frid och fröjd igen bör du besöka winupdate för en systemuppdatering.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 08 mar 2001]
IngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg Jag har..bootat från diskett, cd, hårddisk. kopplat bort allt (nästan), Kastat in startdisketten och försökt att starta med cd'n
men:
...utan stannar på:
"device: name MSCD001".
och sedan händer ingenting
Alltså:
Jag kan inte få igång windows-cd'n
och måste köra installationen från hårddisken, där jag har sparat win-98-filerna, via dos . Det var det jag menade med att köra den från dos. Har inte formaterat.
Problemet är inte det eftersom jag fattar vad jag måste göra för att få igång det hela.
själva problemet är:
modemet och varför i hela fridens namn det inte kopplar ifrån? Finns det ingenting annat att göra än det jag gjort för att modemets låsning/frysning skall släppa?
------------------
/ Ingrid
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Avinstallera modemet och fjärranslutningen och lägg in andra (uppdaterade) drivrutiner.
Att du inte får igång cdromen beror på att det inte finns några sökvägar till drivrutinerna från DOS utan endast från windows. Installations programmet (windows) brukar skriva över autoexec.bat och config.sys... vilket betyder att DOS hittar ingen "device: name MSCD001".
------------------
KLI1Medlem sedan feb. 200123 inlägg Ett rätt så vanligt fel när det gäller hängning är att "Samtal väntar" är inkopplat. Innan du gör den efterlängtade (?) ominstallationen så tycker jag att du skall kolla det.
------------------
KLI1
IngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg Känner mig lite besvärlig just nu :(
men efter förra frysningen gjorde jag ominstallation av allt jag kunde tänka mig samt uppdaterade drivrutinerna och hoppades att det inte skulle hända igen.
Problemet är löst för denna gången, men om det händer igen så vill jag åtminstone begripa vad som gör att modemet (för det måste väl vara det, eller är det en förhastad slutsats? :) ) inte stängs av när allt annat gör det.
Testade idag att stänga av datorn utan att koppla ner mig från Internet och då kopplades modemet bort automatiskt.
Sedan är det det där med cd-romen. När jag sätter i startdisketten är det väl så att den ska hjälpa till att få igång cd'n? Frågan om jag vill starta med cd-romstöd kommer upp och jag svarar ja och sedan händer ingenting mer än den enda raden jag skrev tidigare.
KLI1
Var gör jag det?
Under uppringningsegenskaper kan man inaktivera "samtal väntar" genom att slå *70... det skall väl inte behövas?
------------------
/ Ingrid
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
för det måste väl vara det, eller är det en förhastad slutsats?
Både och.
Förmodligen handlar det om en IRQ konflikt, antingen i hårdvaran eller logiskt. Det kan ju vara så enkelt att det räcker med att skifta port på modemet (om du inte har USB)... men likväl kan det vara drivrutinerna som till modemet som inte är kompitabla, eller fel på modemet. När det gäller cdrom stödet, se ovan.
Avaktivera samtal väntar är en vanlig åtgärd... men det ska inte hänga sig för det.
------------------
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg
Sedan är det det där med cd-romen. När jag sätter i startdisketten är det väl så att den ska hjälpa till att få igång cd'n? Frågan om jag vill starta med cd-romstöd kommer upp och jag svarar ja och sedan händer ingenting mer än den enda raden jag skrev tidigare.
... i dos liksom i windows behöver olika cdrom'er olika drivrutiner, att en enda diskett skulle innehålla samtliga cdfabrikat i hela världen (och alla möjliga och omöjliga modeller) är kanske lite mycket att fövänta sig ;) ) En sådan brist vill tydligen microsoft inte skyllta med ...
det finns visserligen universella drivrutiner som funkar med de flesta olika typer men chansen finns ju alltid att just din inte är kompatibel.
Om jag nu inte glömt mina rötter i dos så använder dos 2 st drivrutiner, en specifik för cd'n och mscdex som sedan använder denna. Felmeddelandet har jag för mig härstammar från mscdex vilken förväntar sig att cddrivrutinen "skapar" MSCD001.
Någonstans bör det finnas drivrutiner till din cd som är just för dos.
IngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg Tack för ert tålamod :)
I felsäkert läge tittar jag under konflikter men enligt datorn finns det inga. bara rutan "Det går inte att läsa portnamnet i registret" kommer upp.
Dessa har jag:
Internt modem: Digicom win modem PCI 56 ctr 21
cd: HITACHI DVD-ROM GD-2500
men nu känns det som om jag är ute och cyklar :l
När / Om detta händer igen så gör jag... vaddå?
------------------
/ Ingrid
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Hmm varför allt tjat om att CD-läsaren inte går igång? Jag skulle testa med att uppgradera modemets mjukvara i EEPROM:et (Electrical Erasable Programable Read Only Memory) och det är inte speciellt svårt att göra som att köra en vanlig exe-fil som öppnar ett DOS-fönster.
Det var ingen bra idé såg jag på http://www.modem-help.freeserve.co.uk/moddtof.html#digicom eftersom det står att det inte är flashnings bara :(
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
[Redigerat av Klös den 09 mar 2001]
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Du har ju tydligen ett PCI modem... prova att byt kortplats på denna. Sen kan det vara läge att uppdatera med de senaste drivrutinerna till detta modem. De kan du antingen hitta på tillverkarens hemsida eller Här. Det är inte ovanligt att korten inte sitter där BIOS vill att de ska sitta... alltså en enkel grej att testa är att flytta runt lite bland korten.
När det gäller CD/DVD:n är det som sagt olika på DOS och windows och man kommer inte åt windowsdrivisarna från DOS. Bäst att göra en EGEN boot diskett med DOS rutinerna inlagda - ifall du får samma problem längre fram.
------------------
[Redigerat av PeW den 09 mar 2001]
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg ---------
[Redigerat av Reefer den 09 mar 2001]
CoolDudeMedlem sedan aug. 2000304 inlägg Ingrid
(Läste inte allt men försöker ändå.)
Har du någonsin provat att dra ur kontakten till datorn när du fått detta problem?
Detta kanske inte låter "så" himmla jätte intelligent. Men faktum är juh att om du har ett ATX moderkort (vilket du inte behöver kolla) så ligger det spänning på på moderkortet även om du bara "stänger" ner datorn.
Prova bara att dra ur kontakten. Relät eller vad det nu är förnågot borde "falla (klick killekicken i modemen) då det tappar spänningen.
Ingen "Jätte" smart lösning men värt att prova. Förhoppningsvis så sliper du installera om OSet.
------------------
/CoolDude
IngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg Najs CoolDude!
Du läste nog tillräckligt.
Skriver in tipset i min bok
över saker jag borde gjort, men inte gjorde men skall komma ihåg att göra den eventuellt nästa gång
det som jag inte vill skall hända, trots allt händer.
Fast nu när allt är uppdaterat och datorn går som ett ur kanske ingenting händer.
Tack till alla!
------------------
/ Ingrid
IngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg Måste bara berätta
att det hände igen.
jag drog ur kontakten och det som tidigare tog ett par timmar att fixa löstes på 5 minuter.
Så lätt!
:)
------------------
/ Ingrid
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Vad bra!
Men något är ju fel eftersom det händer...
Du kan ju prova med att avinstallera alla extra PCI kort (ljudkort, modem m.m) i enhetshanteraren. Stäng av datorn och flytta runt korten på PCI platserna, starta om och installera drivisarna på nytt. Förmodligen har du en IRQ krock som gör att modemkortet hänger sig.
------------------
IngridMedlem sedan dec. 19997 740 inlägg Upptäckte vad som hände (samma sak de två senaste gångerna) och det verkar vara mitt ftp-program ihop med brandväggen som fick saker att gå i kras.
Jag har ändrat rättigheterna och försökt tvinga fram reaktionen en gång till och det verkar(peppar, peppar ta i trä) fungera som det skall.
Ger mig nog inte in bland korten, för jag känner mig ganska osäker på den biten.
------------------
/ Ingrid