webForumDet fria alternativet

Installera skrivare under W2K

9 svar · 379 visningar · startad av Rossifumi

RossifumiMedlem sedan okt. 20001 558 inlägg

Är lite nybörjare på det här med nätverk...

Har en Xerox C55MP (färglaser) med ett nätverkskort i. Vill koppla in den till min hemdator (direkt skrivare > PC under Windows 2000 Pro).

Hur går jag tillväga? Vad skall jag installera för protokoll osv.

Jag har kopplat ihop datorn med skrivarn med hjälp av en nätverkskabel.

Mycket tacksam för lite hjälp :)

------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Om skrivaren har ett nätverskort bör den också ha ett IP-nummer. Hur du ställer in detta får du nog ta en titt i manualen för skrivaren för att få hjälp med. Jag tar en - inte helt okvalificerad - gissning på att skrivaren stöder TCP/IP. Då skulle t.ex. skrivaren kunna få IP-adressen 169.254.1.1 med nätmask 255.255.0.0.
Se sedan till att din dator har motsvarande IP, t.ex. 169.254.1.2 med nätmask 255.255.0.0.
Nätverkskablen mellan skrivare och dator måste vara av s.k. korskopplad typ. En vanlig rak nätverkskabel kommer inte att fungera av samma skäl som att det inte fungerar att koppla ihop två datorer direkt med varandra med en vanlig nätverkskabel (TP).
Drivrutiner för skrivaren laddas förmodligen enklast ned från nätet.
Därefter installerar du en skrivare, men anger skrivarens IP-adress istället för att låta utskriften gå mot LPT1.
De dialogrutor som du får upp under installationen är mer eller mindre självförklarande, men om du får problem får du gärna återkomma. :)

Hmm, måste det vara några speciella drivrutiner för att köra den i nätverk?

Måste jag ha något speciellet program för att kör i dem nätverk?

Hur vet jag vilka IP-adressen jag kan ta?

Skall jag indirekt bara kunna sätta IP-adressen på skrivaren och sedan koppla in den och lägga till ny skrivare med den IP-adressen som jag angav?

MVH

------------------

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Hmm, måste det vara några speciella drivrutiner för att köra den i nätverk?

Oftast inte, i normala fall ska dom "vanliga" drivrutinerna användas.

Måste jag ha något speciellet program för att kör i dem nätverk?

nja, igentligen inte, till HP skrivare finns HPjet admin, så det borde finnas något liknade progrm till din skrivare.

Hur vet jag vilka IP-adressen jag kan ta?

Det är upp till dig, bäst är att du väljer en från dom privata näten (192.168.x.x mfl) bara du har samma ip serie och nätmask på din PC.

Skall jag indirekt bara kunna sätta IP-adressen på skrivaren och sedan koppla in den och lägga till ny skrivare med den IP-adressen som jag angav?

nja, jo... men detta borde stå i manulen till skrivaren.

och all mjukvara borde vara med på den cd som följer med...

mer info: http://www.officeprinting.xerox.com/products/C55/sprt.html

------------------
MVH - C
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund

[Redigerat av stoffe-2k den 12 mar 2001]

Problemet är att min CD är för NT4 (och filen för W2K är 8MB, och jag sitter just nu med 56K) :(

Och det står inget i den manual jag fick till skrivaren...

Skall testa lite till, återkommer garanterat :e

------------------

[Redigerat av Rossifumi den 12 mar 2001]

CoolDudeMedlem sedan aug. 2000304 inlägg

Rossifumi

Kollade lite på min maskin å den hade stöd för Xerox C55 xxx (kom inte ihåg nu vad det stod)
Men efter en titt på Xerox hemsida så verkar det som om att det skulle kunna vara samma likadana drivisar till 55 maskinerna.

Kolla om det funkar med de inbyggda innan du tankar hem de 8 meggen om du inte känner för det...

[r]
Såg att det gått en timme sedan du var här sist, så du kanske fått hem dem nu...? [/r]

------------------
/CoolDude

[Redigerat av CoolDude den 12 mar 2001]

CoolDude >> Jag skall dra hem den på jobbet istället (fast lina)...

Vad har du för maskin?

Grejen är den att när jag försöker kontakta den IP som jag skrivit in på skrivaren (169.254.1.2) så händer ingenting, den bara står och tuggar... Laddade hem senaste drivrutinen för W2K men det hjälpte inte.

Vad är Gateway? Jag kan ställa in det på skrivaren, måste jag det?

Fan, det bara krånglar, allt var lättare när skrivarkabeln räckte till datorn :e

------------------

CoolDudeMedlem sedan aug. 2000304 inlägg

Rossifumi:

Du skall förmodligen ställa in din egen maskins IP nummer som Default Gateway, detta pga att om det finns övriga maskiner på nätet (som du inte har i ditt fall men ändå) så vet dom att dom skall "prata med" din maskin för att den håller ordning på skrivarkön.
Då buffrar den upp alla utskrifter så de hamnar "rätt" å inga skrivar jobb går förlorade.
Du kan behöva ställa in Default Gateway ändå fast du är själv bara för att kön skall bli riktig.

Får du svar från skrivaren om du pingar på den?

Det kan vara så att du behöver ställa in en Port åxå. Typ 169.254.1.2:0 lite osäker där, står säkert i manualen.

Beträffande min maskin så e det ett hemmbygge.
Windows 2000 x
384 Mb ram
50 Gb hdd (5 diskar, med knepig konfig)(trång bodd)
mm mm mm...

------------------
/CoolDude

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Du har bytt kabel till korskopplad!?

Jag har en sådan kabel som ser ut som en telfonkabel :e Har för mig att typ 8:an och 7:an byter plats på vägen...

Men jag skall väl egentligen inte behöva något progam för att bara kunna skriva ut ur Word eller?

Måste jag ställa in en IP på datorn med?

------------------

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)