webForumDet fria alternativet

Formatera/avinst. Win 2000

18 svar · 277 visningar · startad av Börje

BörjeMedlem sedan juni 2000135 inlägg

Hej!
Har ställt frågan förrut(?) men behöver hjälp igen.
Hur gör man för att formatera/ta bort Windows 2000 från hårddisken. Har testat att starta med Win 98 startdiskett men kommer inte ut i dos...

Tacksam för svar.
Börje

------------------
=:)

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

va då kommer inte ut i dos ?
startar windows2000 istället elelr vad händer?

Har du BIOS inställt på att boota på a:

kör fdisk ta bort allt, skapa nya efter behag boota om formatera, installera

:h

------------------
MVH
/C
A mouse is a small device that a computer user pushes across a desk surface in order to point to a place on a display screen and to select one or more actions to take from that position.

Datorn botar om från disketten och jag kommer så långt som att välja att starta med cd rom stöd etc. så står bara "-" markören och blinker istället för att fortsätta som vanligt är...
Är detta till någon hjälp?
Är lite skraj för fdisk numer eftersom jag en gång höll på att förlora nästan allt utrymme på hårddisken(!).

Börje

------------------

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Har du prövat att boota på CDn?

Menar du att jag ska bota från Win 2000 skivan så har jag inte testat det.

Jag misstänker att jag har fått in en del skräp i systemet så jag skulle vilja starta om med en ren hårddisk, därav mina problem. Ska testa att bota om från skivan i kväll som du föreslår. Tack så länge!
Börje

------------------

Boota från Win98-CDn syftade jag på. :)

Har för mig att du kan boota på win98 skivan oxå iaf den senaste ver. :q :)

------------------
MVH
/C - Som var sen igen :(

[Redigerat av stoffe-2k den 15 jan 2001]

martinaMedlem sedan jan. 200112 inlägg

Ditt problem med startdisketten och DOS, kan bero på att filsystemet som används på C: är NTFS. Win95/98 & Dos känner inte till det formatet och kan därför inte accessa den partitionen.

Vad du bör göra är följande:

1. Starta datorn med W2K-skivan
2. Påbörja en NY installation av W2K
3. När det är dags att tala om VART du vill ha den nya installationen, passar du på att formatera om C: till FAT.
4. Avbryt installationen och boota om med din startdiskett.

------------------
\MM

Nja, jo i fdisk kan du ta bort NTFS partioner, i nyare vertioner ser man dom som NTFS och i äldre som "NonDOS"

------------------
MVH
/C
A mouse is a small device that a computer user pushes across a desk surface in order to point to a place on a display screen and to select one or more actions to take from that position.

[Redigerat av stoffe-2k den 15 jan 2001]

Jag redigerade några dubbelpostningar Martina, hoppas att du inte hade något emot det. :)

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det är INGA problem att boota med dos från en diskett, även om du nu skulle ha NTFS på hårddisken. Eftersom du bootar från disketten och inte hårddisken är det ju dos "all over" (uppladdat system). Det spelar mao ingen roll VAD du kört för OS. ( sorry martina ;) )
Ditt problem med stardisketten låter mer som om det antingen var fel på denna eller att du har nåt knas med bios. Testa som ovan förslag (Rikard) eller dra till med en annan startdiskett. Du skrev att du haft strul med fdisk?
Har varit med om sånt på en del maskiner som hamnat på mitt bord. Det jag gjort då är att rensa hela startspåret (MBR) med hjälp av lite assembler kod i MSdebug (skriva nollor i alla de 512 bytena). Sen är det bara att tuta och köra :)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 15 jan 2001]

FDISK /MBR
är ett odokumenterat "konstultknep" när hårddiskar inte vill funkagera riktigt som man har tänkt sig. Det kommandot skriver om MRBen. (Master Boot Record)

Jo... men när inte det heller fungerat så har min lösning funkat fin-fint. Diskuterade detta i en annan tråd.

------------------

[Redigerat av PeW den 16 jan 2001]

martinaMedlem sedan jan. 200112 inlägg

PeW...Tyvärr håller jag inte med dig gällande DOS, men på ett sätt vore det bra om det fungerade...för Börjes del, men samtidigt en katastof för säkerheten...
Har du tänkt på tillvägagångssättet man skapar en bootdisk i NT/W2K på? Hur man måste formater disketten i NT innan man kopierar över startfilerna?? Varför tror du att man gör det?

Om man har en REN Dos-diskett eller en startdiskett skapad i Win95/98...visst går det att boota datorn med den, men accessa hårddisken...NEJ.

Har man däremot disketter skapade med PM eller Ghost...Ok där är det kanske en annan femma.

Richard...Tack för att du tog bort "inläggen". Jag och Netscape var inte riktigt vänner just då. Borde kanske vara med i skaran som diskuterar IE & Netscape :-)

------------------
\MM

Martina:

Har du tänkt på tillvägagångssättet man skapar en bootdisk i NT/W2K på? Hur man måste formater disketten i NT innan man kopierar över startfilerna?? Varför tror du att man gör det?

Man kan från windows 9x/ME göra start disketer till windows NT/2000 utan problem.
[r] Eller det var inte installations disketer du tänkte på ??? [/r]

I windowsNT använder man winnt32.exe /ox och i windows9x/me winnt.exe /ox

------------------
MVH
/C

[Redigerat av stoffe-2k den 16 jan 2001]

Martina...

Accessa hårddiskens startspår går alldeles utmärkt. Men det går inte att vandra in i c:/winnt och börja leka med redan existerande filer / mappar, det är ett korrekt antagande från dig.
Men nu var det ju inte frågan om detta från Börjes håll, eller hur? Utan han ville formatera om hd:n. Det enda han i det läget behöver är tillgång till partionstabellen och det får han från både en DOS diskett, Linux diskett eller what ever.... att starta datorn med en startdiskett alá dos/win är inte detsamma som att ha tillgång till filerna på hd:n, utan man laddar in det system som finns på disketten. Finns där bl.a fdisk (dos eller linux) så går det utmärkt att köra detta oavsett vilket filsystem som finns i respektive partion. MBR innehåller en kod som inte har något direkt samband alls med vilket filsystem som själva partionen har, förutom som ren information till systemet som partionstabell, filsystem, sökväg till bootbar partion m.m. Detta är i maskinkod, utan någon speciell inriktning till FAT, NTFS eller EXT2... utan ren maskinkod som talar till BIOS.

Så, tyvärr martina. Jag vet att det funkar att ladda in DOS, LINUX eller what ever på startdiskett och sen rensa hårddisken genom MBR - det är brukligt. Att sen vissa program som ghost kan sköta det på "det enkla sättet" som du faktiskt tidigare opponerade dig mot ;) i en annan tråd är inget annat än en förenkling av det som man kan göra för hand... (genom exempelvis MSdebug och då skriva om startspåren) det man gör är att man skriver om lite kod i de första 512 bytena på hd:n.

He he he

En startdiskett från nt avses användas till att ladda in nt - och då kunna reparera osv... men där finns inte de verktyg som vi talat om här, utan de finns på en w98 diskett t.ex.

:)

------------------

[Redigerat av PeW den 16 jan 2001]

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

[självbehärskning]Biter mig i tungan så att jag blir alldeles blå i ansiktet![/självbehärskning]

Refeer.... ;)

------------------

Vill bara tacka för den enorma responsen på min fråga. Har varit men skall nu testa och prova alla tips.
Tusen tack!
Börje

------------------

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)