webForumDet fria alternativet

Win2000 (server) P75

13 svar · 246 visningar · startad av ps

psMedlem sedan juni 2000807 inlägg

Vad tror ni om detta:

Win2000 server på en P75, 82 ram

Kan det fungera?

------------------
ps » Email » wF framed! :e

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

Har du hört talas om plågsamma datorförsök :q :e

------------------
MVH
/C
A mouse is a small device that a computer user pushes across a desk surface in order to point to a place on a display screen and to select one or more actions to take from that position.

Haha bara väntade på ett sånt inlägg ;)

------------------

nanneMedlem sedan dec. 19991 047 inlägg

Jag har kört NT4 på min P100 med 48Mb RAM och det tog bara 10min att starta men när det väl rullade så fungerade det bra... Kör på bara :)

Men jag har för mig att win2000 har nån dum inbyggd koll på vad man försöker installera den på och typ vägrar installera sig på pentium. Rätta mig om jag har fel

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

typ vägrar installera sig på pentium

Jo, där hade du nog fel ;)

Har dock för mig att det finns en begränsning på minnet. 32Mb RAM ska vara det minsta möjliga, fast i Mhz?
- ingen aning.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

Det är Windows ME som har kolla på Mhz en minst 150 ska det vara för att installera utan växlar....

------------------
MVH
/C
"The only source of knowledge is experience"
- Albert Einstein

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Vad tror ni om detta:
Win2000 server på en P75, 82 ram

Kan det fungera?

Nopp, systemkraven för server är dessa;

133 MHz Pentium-compatible CPU, 256 MB RAM, 1 GB disk space

Multiplicera dom siffrorna med en faktor 2 så vet du hur maskinen ska vara för att du inte ska få akut hjärnblödning ;)

Annars är det bara långsam hjärnblödning som gäller i övrigt för användande av Windows! §jr

Men det går alldeles utmärkt att installera Linux på den burken! (men det går inte att använda Gnome eller KDE, isf får man använda nån fönsterhanterare som Fwvm 2 eller Windowmaker som är resurssnåla) :e

Kanske ska skippa Win200 server..
Men hur är det med "vanliga" Win2000 då?
Det borde väl fungera.. Det går väl bra att använda den som server också (?)

------------------

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Det beror på vad du vill använda servern som, fil/print-, webb-, databasserver m.m.

Jag vill ha den som webbserver och ftpserver främst.
IIS, PHP och mysql ska vara installerat, hade jag tänkt mig.

------------------

Om du kan linux vette tusan om jag inte skulle rekommendera det. Annars rekommenderar jag dig att köra NT Server och IIS4. :)

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Richard

Om du kan linux vette tusan om jag inte skulle rekommendera det.

Men nu j*vlar tror jag att h*lv*t*t har frusit till is! :e
-en NT kille som rekommenderar Linux :q

Du multi-bootar säkert Slackware på hemmaburken i smyg, eller hur? ...seså -erkänn nu! :e

Reefer, även solen kan ha sina fläckar, eller om du hellre vill, alla har sina dolda talanger.

F.ö. nope inget slackware, kör FreeBSD men väldigt amatörmässigt.

nanneMedlem sedan dec. 19991 047 inlägg

Men jösses omalia... om du ska köra PHP och mySQL så är linux nästan ett måste. :)

Jag har det på min P100 nu för tiden. Använder Redhat 6.2 som är en rätt lätt dist att installera och få att rulla. (har inte provat slackware. Men den är säkert lätt den med.)

Det tar dock ett tag att lära sig allt och få det att rulla. Men när man väl fått igång det så vill man inte vara utan det.

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

130 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)