webForumDet fria alternativet

Datasäkerhet

Windowsur Windows

12 svar · 423 visningar · startad av JaktJanne

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg
Frågan#1

Detta ämne kanske är lite malplacerat.
Jag har fått en fråga av en kompis om det går att lösenords skydda en 3.5" diskett, jag är osäker.
Han undrade även om det går på en Zip diskett.

Han är ute efter att skydda känsligt material på diskett, han vill inte ha det sparat lokalt.

------------------
JaktJanne

"Vi är resultatet av vad vi tänker."
- Buddha

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Finns ju numera ett forum för datasäkerhet. Sådana här inlägg tycker jag passar bättre där (dock går det inte att flytta tråden dit).

Vill man uppnå något som skulle kunna kallas säkerhet är det kryptering som gäller, vare sig materialet ligger på hårddisken eller på diskett.

PGP är t.ex. ett populärt program att kryptera både mail och filer med. Rekommenderas varmt (läs igenom dokumentationen ordentligt).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 08 sep 2000]

Medlem sedan juni 2000468 inlägg

Vart är forumet för datasäkerhet.. Jag hittar inte!

------------------
Joakim Rosenqvist
http://spender604.net

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

Hmm, jag har för mig att det går att lösenordsskydda både .zip och .rar filer. Eller är jag ute o cyklar? Då är det ju bara att packa filerna i ett av dessa format med ett lösen och lägga på disketten.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com

Robban:
Visst finns det ett sådant ämne under Webbrelaterat men min fråga har inte med webb att göra så jag tyckte att det passade bättre här.

Bengan:
Visst går det att lösenordskydda zip och rar men det är han inte intresserad av, Tack iaf.

------------------
JaktJanne

- Buddha

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Det går inte att lösenordskydda en "vanlig" 3.5 diskett (nu menar jag alltså en som är formaterad i Windows med FATx). Men det skulle väl gå att komma på ett eget filsystem som stöder att man lägger in passwords? Fast då skulle ju du få skriva program för att kunna läsa data från disketten

Om jag var din kompis ( ) skulle jag nu zippat ner allting och lagt in ett lösenord i zip filen och sedan lagt disketten på nåt säkert ställe.

[Redigerat av Muzzafarath den 08 sep 2000]

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Jappz det går med många program själv använder jag f-Secure filecrypto. Man tar innehållet på disketten och skapar ett krypterat paket...

Paketet kan senare öppnas av valfriperson som har rätt lösenord...

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Om du inte besöker min sida, så får du en snigel i ögat!

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Visst finns det ett sådant ämne under Webbrelaterat men min fråga har inte med webb att göra så jag tyckte att det passade bättre här.

Håller med om att placeringen i Webbrelaterat är lite besynnerlig (hade nog passat bättre här, eller i Diverse forum).

Skall försöka komma ihåg att ta upp detta, med någon, vid tillfälle.

Spender:

Som du kanske redan förstått av diskussionen så ligger det i Webbrelaterat.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Robban

Jag hittade den där själv tillslut efter en stunds letande, jävla dåligt placerad.

------------------
Joakim Rosenqvist

Medlem sedan dec. 1999757 inlägg

Tror iofs att många förknippar datasäkerhet med den ökade internetanvändningen också. Inte minst med tanke på alla virus

Nåväl, skickade hit forumet iaf för det hör ju hemma även här...

Bra, för säkerhet har ju faktiskt mer med operativsystem att göra än webb.

------------------
Joakim Rosenqvist

[Redigerat av Spender den 08 sep 2000]

Medlem sedan maj 2000192 inlägg

Även om det inte var intressant med password på zip filer är det ändå inget att rekommendera då de är lätta att knäcka. Finns till och med program att ladda ner från internet som fixar det åt dig. Vill man ha det riktigt säkert är det PGP som gäller.

------------------
winne.net

Tack för hjälpen det räcker med de förslag som inkommit.

------------------
JaktJanne

- Buddha

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)