CajenkaMedlem sedan maj 200067 inlägg Jag behöver lite assistans, intallationskunskaperna har sinat en aning...
Jag ville ha både Win 2000 samt Win 98
på samma hårddisk, och gick tillväga på följande sätt:
- Formaterade hela hårddisken
- Skapade tre partitioner ( det vanliga: en primär, samt en utökad med två logiska enheter
- Valde den primära som aktiv.
- Installerade först 2000 ( ntfs ) på D:
sedan 98:an på C:
Nu kan jag inte välja 2000, utan Win98 startas automatiskt.
Var någonstans gjorde jag fel?
------------------
Mvh...
Cajenka/
Camilla J
[Redigerat av Cajenka den 14 aug 2000]
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Hmmm... det verkar vara lite olika. För min del gick det alldeles utmärkt.
Nåväl, på Win2k-skivan har jag för mig att det finns en fil som heter bootfix eller fixboot. Den kan du i sådant fall köra rakt upp och ner.
Sen finns Per-metoden också.
Men den får han förklara själv. 
bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg För mig har W98:an ALLTID skrivit över bootsektorn med sin egen bootloader...

(Jag kör första versionen...)
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<
CajenkaMedlem sedan maj 200067 inlägg Ja, nu är det väl aldrig så enkelt som att "köra rakt upp och ner".....
Visst, vi hittade filen Bootfix.bin, men sedan då?
Vi gjorde samma sak med den andra datorn här hemma, med skillnaden att operativsystemen ligger på två olika hårddiskar. Där funkar det perfekt, så man börjar ju undra om det har att göra med partitioneringen, eller snarare vilken partition man satt som aktiv?
Kan man ha flera aktiva partitioner på samma HD?
Är jag ute och seglar nu...?
Många frågor blir det.....
Vad går Per-metoden ut på? Vågar man sig på den? 
------------------
Mvh...
Cajenka/
Camilla J
PerMedlem sedan dec. 1999503 inlägg Per-metoden är alldeles lysande och tar inte mer än 5 minuter sen är du igång som vanligt igen !
Släng i din Win2k skiva och boota datorn så att den börjar läsa från cd: n. Låt Win2k läsa in allt som den brukar göra och när du kommer fram till skärmen "Welcome to Windows 2000 Setup" så avbryter du den bara och vips så är bootloadern pigg och gooo igen
.
------------------
- Per
CajenkaMedlem sedan maj 200067 inlägg Så var det det där med "bara" igen.
Datorn vill inte boota upp från CD-ROM, vid installationen fick vi köra igång via i386/winnt.exe.
Blir det samma effekt?
------------------
Mvh...
Cajenka/
Camilla J
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Hmrf...prova att köra fdisk /mbr en gång, från en startdiskett. Det hjälpte mitt w2k att hitta sin boot...och därmed även linux som jag kör som andra val. I annat fall kan du ju dra setupdisketterna igen och välja reparation. Då skriver w2k ånyo till MBR att den bestämmer.
------------------
---Jippi!---
-PeW-
CajenkaMedlem sedan maj 200067 inlägg Där satt den!
Reparation av 2000 var vad som tarvades för att få ordning på problemet, nu funkar det som det skall igen 
Men jag tänker lägga Per-metoden på minnet för framtida bruk, den verkar väldans smidig... 
Tack för hjälpen, allihop!
------------------
Mvh...
Cajenka/
Camilla J
PerMedlem sedan dec. 1999503 inlägg Alltså... det hade räckt att du startat med bootdisketterna för det är samma sak som att boota med CD.
Så du gjorde som jag sa fast på ett annat vis 
------------------
- Per
[Redigerat av Per den 15 aug 2000]