webForumDet fria alternativet

Smyginstallation?

20 svar · 489 visningar · startad av Chakotay

ChakotayMedlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Jag var ute några timmar på eftermiddagen och hade datorn (rubbet) avstängd och totalt urkopplad från el- och telenät. När jag startade upp igen dröjde det lite och när jag tittade nogrannare på skärmen stod det nåt om att Windows hittat ny "hardvare" och byggde en "information database(?)".

Hitills går allt som vanligt och jag fattar inte vad datorn pysslade med egentligen. Har SÄPO varit här och installerat lite hårdvara?

Kan man kolla nånstans vad som hände egentligen?

Tillagt efter: Det verkar som om jag råkade sätta detta inlägget i fel forum - flytta det gärna rätt om ni kan...

[Redigerat av Chakotay den 22 jun 2000]

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag tror på teorin att SÄPO har varit där.

Tyvärr tror jag inte att det finns någon omtalad loggfil, men helt säker är jag inte.

mvR

Det verkar som om fenomenet hade att göra med den USB-anslutna scannerns relationer med datorn, kanske glapp

Jag konstaterar att det här forumet i läsläget blir för brett i 640 x 480-upplösning; faktiskt verkar det som om det är en bra bit bredare än avdelningarna under Webbrelaterat, som också är för breda men ganska obetydligt.

Vore tacksam om de rymdes på skärmen utan scrollande i sidled!

Jag trodde att allt var frid och fröjd igen - men långt därifrån!

Det brukar numer endast gå scanna in någon bild precis efter starten av datorn och därmed scannerns (som ska starta upp automatiskt när datorn startas).

Försöker jag dra igång själva inscanningsprogrammet igen senare, kommer det upp dialogrutor med godda-yxskaftmeddelanden (fastän på engelska) typ:
Anslut scannern. Slå på scannern.

Men jag undrar nu - jag tänkte prova avinstallera allt som har med scannern att göra, men är det liksom installerat i flera "steg" med USB?

Ty när jag provade avinstallera själva inscanningsmjukvaran, genom vanliga avinstallera program i Kontrollpanelen (och programmet försvann ur den listan), så fanns visst scannern ändå kvar under sin särskilda ikon i Kontrollpanelen...

Hamnar liksom scannern automatiskt där genom att den kopplas in genom USB (och win98)?

Hur gör jag för att börja från "scratch" igen

QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg

I och med USB "installeras" allt vid uppstarten av Windows, och det märker ju också direkt om man plugger i/ur något.

Dra ur scannern och starta om burken så ska det vara rent i Kontrollpanelen, kolla också så att allt försvann när du avinstallerade programvaran.

För att sen göra det den långa vägen: stäng av burken, stoppa i sladden, starta upp och installera programvaran igen.

Kolla också i msconfig.exe (heter den va?) om du råkat avmarkera nåt som ska starta under uppstarten av Windows. Det hade jag råkat göra och krånglade i över ett år med att scannern inte ville fungera...

------------------
Det såg mörkt ut på Sveriges avbytarbänk

Ang. "rent" i Kontrollpanelen tycker jag ikonen "Scanners and cameras" verkar bofast där...

Ang. "Kolla också i msconfig.exe (heter den va?) om du råkat avmarkera nåt som ska starta under uppstarten av Windows.", hur vet man om man avmarkerat något man inte bort

Jo, ikonen finns nog där, men frågan är vad som står när du dubbelklickar på den!

Om du petar igång msconfig.exe genom Kör under startmenyn har du ett gäng alternativ och flikar. Är Anpassad uppstart (eller vad det nu står) markerat, kolla under fliken längst till höger. Där listas alla program som startas tillsammans med Windows så att säga, inte genom autoexec.bat eller autostart i startmenyn. Där kan man härja rätt mycket och rätt enkelt genom att ta bort bockarna vid programmen som står listade där.

Det jag irriterade mig på var att hd'n surrade till varannan sekund, vilket gjorde att den aldrig gick i viloläge efter en kvart. Kom underfund med att det var en fil i den listan som orsakade det, tog helt sonika bort bocken och hårddisken lugnade ner sig. Vad puckade jag inte kollade var vad den filen hade för sig, så därför började min scanner konstra...
Men som default kör Windows en standardstart, så om du vet med dig att du inte pillat med msconfig innan borde inte några filer vara avbockade.

Men det kan vara bra att veta om nåt skulle spöka i framtiden!

------------------
Det såg mörkt ut på Sveriges avbytarbänk

Klickar jag på nämnda ikon står scannern som enda post där.
Går jag genom "Properties" vidare till klick på "Test..." märks inte minsta lilla reaktion i scannern men jag får jag svaret:

"Your scanner or camera sucessfully completed the diagnostic test!"

Men försöker jag starta scannerprogrammet visades för nuet bara "reklamskylten" och blir hängande så ända till man dödar det genom Alt + Ctrl + Del.

Som sagt tidigare brukar det dock gå köra någon enda inscanning - sedan är det kört!

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Patrik på www.envikenrecords.com har samma problem med sin dator..

Han har en USB scanner från Agfa samt en helt ny blandburk som ett dataföretag i Borlänge byggt åt honom.

Det går att scanna en gång om han har tur sen hänger sig hela systemet..
Han har haft in hela datoreländet på service två gånger, men de hittar inte felet.

Jag tror att USB är skit!

------------------
Explorer in a further region of experience.
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu" TARGET=_blank>www.LifeStyleShop.nu</A>

Trevlig sida, http://www.envikenrecords.com/ , såg helt OK ut även i 640x480-upplösning.

Men klickade man på "ROCKLISTAN" fick man tji: "Not Found......."

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg

Jag kör med IE 5.01 och får ingen not found...

------------------
Mvh
Yrin Eldfjell

Jag testade nu igen:

"Not Found

The requested URL /style/style.css was not found on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying
to use an ErrorDocument to handle the request.

Apache/1.3.12 Server at www.envikenrecords.com Port 80"

(Netscape 4.7)

Kanske använder olika CSS filer för olika browsers...

------------------
Mvh
Yrin Eldfjell

Antingen försöker SÄPO driva mig till vansinne

...eller också är det en glapp USB-förbindelse

När jag hade valt en ny plats för scannern, flyttat bildskärmen och schaktat bort div dammråttor bakom/under, visade sig scannern plötsligt funka igen... lagom till att jag precis var mogen slå in den i paket och skicka för garantireparation.

Nu är frågan om den bara tänker tänker uppföra sig ordentligt de få dagar som är kvar på garantin (det är väl aldrig mer än ett år)...

..eller så trivs inte scannern i närheten av skärmen...

------------------
Sällan studsar en termos.

det är väl aldrig mer än ett år

Det är alltid minst två år, det säger konsumentköplagen!

------------------
Mvh
Yrin Eldfjell

[Redigerat av bughawk den 10 jul 2000]

Låter ju väldigt hoppfullt med TVÅ år!
Det måste vara ganska nyligen infört isåfall va'

det har funnits en massa år...hur många vet jag ej.

Men jag blir förvånad av hur många företag som skriver "1 års garanti" på sina kvitton... Det är ju bara humbug!

------------------
Mvh
Yrin Eldfjell

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jo, men ofta så skiljer sig garantin och det lagstadgade skyddet i konsumentköplagen åt. Garantin på 1 år kan täcka fler skador etc. än vad man kan med konsumentköplagen.

Konsumentköplagen har i sin nuvarande form funnits sedan 1990.

------------------

1010011010 - The binary number of the beast

[Redigerat av sgtpepper den 11 jul 2000]

Kan jag ev få exempel på vad som kan skilja "garantin och det lagstadgade skyddet i konsumentköplagen åt."

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)