webForumDet fria alternativet

Program autostartar inte i Win 8.

2 svar · 1 455 visningar · startad av Poteta

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Hej!
Jag har problem med att vissa (alla kanske?) program inte startar när jag startar upp Windows 8. Det gäller även mitt antivirus (ESET).
Så varje gång jag har startat måste jag köra igång tangentbordet (det fungerar men displayen jag har på det går inte igång), musen (som också fungerar men inte mjukvaran som används till spel) antivirus, Dropbox för synkning, SkyDrive osv. Jag börjar vänja mig men det verkar ju vansinnigt att jag ska behöva göra det själv varje gång.

Det lustiga är att efter uppdatering eller installation av något och jag ombeds starta om datorn så går allt igång automatiskt första gången. Så jag gissar på att allt funkar som det ska om jag väljer omstart istället för att stänga av och sedan trycka igång datorn på knappen. Någon som har någon idé om vad som är fel?

/edit
Japp, då var det verifierat.
Om jag startar om datorn rullar allt igång helt automatiskt. Det är bara när jag stänger av och sedan startar via knappen på datorn som det blir fel.

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Vet inte hur det ser ut om du har svenskt OS.

Men kolla Hybrid Shutdown. Kontrollpanelen -> Power options > Change what the power buttons do > Shutdown settings och ta bort bocken för Turn on fast startup (recommended) och se om det hjälper.

Alternativ två är om det har något med UAC att göra.
local security policy > local policies > security options och stäng av User Account Control: run all administrators in admin approval mode

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Tjoho!
Tipset med att stänga av snabb uppstart verkar fungera! UAC stängde jag av första dagen, maken till jobbig grej har jag inte sett innan...

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)