webForumDet fria alternativet

Problem att ladda hem Win 8.

14 svar · 2 208 visningar · startad av Poteta

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

[PROBLEMET LÖST!]
Jag har passat på att köpa en uppgradering online till Win 8 för 279 kr.
Har kvitto på betalningen (via PayPal) och har även fått en produktnyckel.
Nedladdningen rullar på ända tills 99% där den stannar och tuggar några minuter för att sedan visa att nedladdningen inte slutfördes.
Någon som vet vad som kan vara problemet? Jag har testat att starta om men det hjälper inte.

/edit
Nu verkar det funka. Avaktiverade ESET Smart Security och det rullar på. Borde tänkt på det tidigare kanske...

Untitled-1.gif
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det är ett rimligt pris för en uppgradering.
W8 är snabbare, och man kan köra den som en W7!

Lasp skrev:

Det är ett rimligt pris för en uppgradering.
W8 är snabbare, och man kan köra den som en W7!

Jag vill minnas att windows tidigare har kostat allt mellan 1500-4000 kr ungefär och nu släpper man en uppgradering (fr.o.m XP) för en struntsumma. Suveränt förstås men varför?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Min teori är att Microsoft har satsat mycket prestige i Metro och vill få folk att uppgradera. Normala användare brukar nog bara skaffa Windows iochmed att de köper ny dator. All statistik tyder på att försäljningen av PC-datorer har planat av till förmån för tablets.
Det har nog inte bara att göra med att tablets håller på att ta över totalt, utan snarare att utvecklingen går långsammare nu än för ett par år sedan. En fem år gammal dator 2012 är långt mer användbar än en fem år gammal dator var 2005. Men det är en annan historia.
Alltså, min teori är att MS vill elda på folk att uppgradera från sjuan, något de säkert inte hade brytt sig om att göra annars. Särskilt som åttan har fått rykte om sig i nördkretsar att vara en "dålig" version på samma sätt som Vista och ME en gång i tiden.

nitro2k01 skrev:

Min teori är att Microsoft har satsat mycket prestige i Metro och vill få folk att uppgradera. Normala användare brukar nog bara skaffa Windows iochmed att de köper ny dator. All statistik tyder på att försäljningen av PC-datorer har planat av till förmån för tablets.
Det har nog inte bara att göra med att tablets håller på att ta över totalt, utan snarare att utvecklingen går långsammare nu än för ett par år sedan. En fem år gammal dator 2012 är långt mer användbar än en fem år gammal dator var 2005. Men det är en annan historia.
Alltså, min teori är att MS vill elda på folk att uppgradera från sjuan, något de säkert inte hade brytt sig om att göra annars. Särskilt som åttan har fått rykte om sig i nördkretsar att vara en "dålig" version på samma sätt som Vista och ME en gång i tiden.

Tack för förklaringen, det låter högst troligt. :)
Jag tvekade mer än en gång (speciellt som jag var tvungen att avaktivera mitt antivirusprogram) innan jag laddade hem det pga att det nästan verkade oseriöst.
Nu sitter jag här med W8 och ser faktiskt ingen större skillnad förutom att startknappen verkar borta. Dock klarar jag mig utan den. :)

När jag försöker slänga den gamla windows.old så får jag inte det pga att jag saknar behörighet från administratören. Hur löser jag det?
Mappen är på typ 20 GB och jag behöver frigöra utrymme (eller åtminstone flytta skiten till min 500 GB hårddisk) eftersom jag kör med SSD-disk med begränsat utrymme på c:

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Du måste gå in och ta ägandeskap på katalogen för den användare som du nu loggar in med.

legis skrev:

Du måste gå in och ta ägandeskap på katalogen för den användare som du nu loggar in med.

Jag löste det genom att gå in på Diskrensning och välja Rensa systemfiler.

civilpolisenMedlem sedan dec. 2009872 inlägg

Apple säljer väl också sitt operativsystem för 2-3 hundra spänn, så det är väl en del av "kriget", så att säga.

Nu kräver ju Apple sina egna datorer, men i alla fall.

prplxrMedlem sedan juni 2012582 inlägg

nitro2k01 skrev:

Särskilt som åttan har fått rykte om sig i nördkretsar att vara en "dålig" version på samma sätt som Vista och ME en gång i tiden.

Jag har alltid varit och kommer alltid vara en nörd. Ändå har jag kört Windows 8 några månader nu (fick licens tidigt genom MSDN i somras) och jag måste säga att tvärt emot vad alla härjar så älskar jag detta! Det är nog ta mig tusan det bästa operativsystemet MS släppt hittills!

:birp

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Någon som vet vad som händer om man i framtiden skulle behöva installera om ifall man har en sån uppgradering? Går det öht?

Jojoxx: Du kan väl bara ladda hem ISOn igen? Alternativt tanka den nu och bränna den?

Jo, men köper du en maskin med windows förinstallerat så får du sällan med något installationsmedia. Så gör du en "ren" ominstallation så är det ju svårt att visa att man haft en tidigare installation och därmed är berättigad att få använda en uppgradering.

Du lär ju få en serial när du köper uppgraderingen som går att använda vid ominstallation. Det enda du behöver är ju en ISO att installera ifrån.

Jojo, självklart. Du missförstår mig. Förrut har man varit tvungen att på något sätt presentera att man har en tidigare installation. Antingen för att man uppgraderar en befintlig installation eller att man haft installationsmedia från den tidigare versionen. Nevermind, den som lever får se.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)