webForumDet fria alternativet

Problem med installation av XP

3 svar · 723 visningar · startad av mackanz

mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg

Hejsan!
Jag har ett problem med brorsans dator som jag försöker installera om Windows XP Home edition på efter att ha formaterat om hårddisken och skapat nya partitioner.

Under installationen av XP kommer det upp på skärmen ett meddelande där jag ombeds att sätta in en cd "Windows XP Service Pack cd 2"
Någon sådan cd har jag inte.

Jag har testat att ladda ner Windows XP Service Pack cd 2 och extraherat filer och bränt över dom på cd men det fungerar inte.

Nu snurrar allt bara runt, för när jag startar om datorn så startar den automatiskt om installationsprogrammet och samma meddelande dyker upp igen om cd-skivan med Service Pack 2.

Har ni några tips på hur jag går vidare. Det är ju lite knivigt då Microsoft för två år sedan slutade ge support på XP.

Hur gör man får att få till en komandotolk? För så fort jag startar om datorn så startar den automatiskt om installationsprogrammet.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Det låter som du har kommit över en riktigt rutten piratversion av XP, för "XP Service Pack cd 2" finns det inget som heter. (Och webForum stödjer för övrigt inte piratkopiering.)

Det jag använder är originalskivan av XP Home Editiion som brorsan fick med när han köpte datorn.
Så skivan och allt är original.

Det står att den innehåller Service Pack 2 Version 2002.

Jag har inte varit med om något liknande förut.

En teori jag hade är om datorn söker efter någon hårdvara såsom ljudkort eller så och inte hittar drivrutinerna på XP skivan och därför frågar efter denna skivan "Windows Xp Home Edition Service Pack cd2".
Men alltsammans är integrerat på moderkortet.

Jag vet att man förr kunde beställa Service Pack 2 på cd från Microsoft.

Jag löste problemet genom att byta cd-romläsare till en dvd-läsare.

271 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
135 ms — hämta forumlista (db)
129 ms — hämta statistik (db)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)