webForumDet fria alternativet

Datorn piper

9 svar · 3 447 visningar · startad av Kalle M

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

När jag startar min dator så piper den "Piip!, Piip!, Piip!. Skärmen är svart och det händer inget och den fortsätter pipa. Det slutar med att jag slår av den och slår på den igen och då funkar det. Pipet var väldigt sällan men jag tycker det börjar komma oftare. Senaste dagarna varje dag.

Ibland händer det att den bara stänger av sig och skärmen svart och börjar pipa. Tycker den hänger sig ofta. Vad kan dettta bero på? Vad bör jag göra?
Jag kör Windows Vista.

Skulle vara jättetacksam om jag fick hjälp hur jag kan fixa detta.
Datorn är inte varm vad jag kan känna.

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

Det låter som ett hårdvarufel. Det brukar finnas lysdioder som visar en felkodl, kolla i moderkortets handbok om du har den.

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Pipandet berättar lite om vad som kan vara fel.
Lyssna ordentligt hur många pip det är, och om dom är olika långa.

När du tror att du är säker på hur pip sekvensen är så tar du reda på vad du har för BIOS tillverkare.
Olika tillverkare har olika beep codes som det kallas. t.ex 2 kort och en lång beep kan betyda två helt olika saker beroende på tillverkare.

Har du t.ex AMI bios så googlar du på AMI Beep codes så hittar du säkert information om vad som kan vara fel.
Annars kan du även söka på din datormodell + beep codes om du inte vet vad du har för BIOS.

Det är 2 pip. första pipet är lite längre och andra är dubbelt så långt.
Tycker pipet känns ovanligt.

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Såg i en annan tråd att du har en HP dator.
Ett kort och ett långt pip tyder på att något är fel på ram minnet.

/red
Starta om datorn, tryck på F10 upprepade gånger under uppstarten för att komma in i BIOS.
Gå till Diagnostics med piltangenterna så hittar du Memory Test i menyn.
Kör testen och se om du får något felmeddelande på minnet.

Trycker F10 vid uppstarten men jag kommer in till en svart skärm istället där det står partition1 mm. Jag verkar inte komma in i bios!?
Det står:
Redigera startalternativ
Redigera windows startalternativ för vista.
Sökväg \windows\system32\winload.exe
partition:1
Hårddisk: 1549f232
[\Noexecute=optin

Trycker jag F10 på fel sätt?

Är inte graderna för grafikkortet hög? Se bifogad bild.

Lutar det åt att det är ramminnet det är fel på eller är det för varmt grafikkort?

temp.gif
noshorninMedlem sedan aug. 2008816 inlägg

Säker på att det är F10 man ska trycka på?

Det brukar stå vid uppstart: "tryck på följande tangent för att öppna bios"

civilpolisenMedlem sedan dec. 2009872 inlägg

Jag hade en Dell som var duktigt klurig i starten för några år sedan. Jag minns dock inte om den pep.

Jag köpte nytt batteri samt ny SCSI-disk till ingen nytta... Kvar efter den investeringen fick jag ett nytt batteri och en ny SCSI-disk samt den tveksamma förmånen att investera i en ny dator.

Det var nåt med moderkortet som hade pajat. Tror jag.
Så... Se till att förbereda dig mentalt på ny dator med back-up och allt vad som du känner känns nödvändigt.

Lite surt om det skulle komma som en överraskning...
Kör hårt!! Lycka till!!

Så levnadstiden för en stationär dator är 4-5 år innan moderkort,minnen,grafikkort eller annat ska börja krångla? En stereo har man ju i 20 år. Jobbar man endast med Office och adobe och inte spelar så tycker man ju datorn ska hålla längre.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)