webForumDet fria alternativet

Pris licens Windows 2008 Standard

4 svar · 749 visningar · startad av invecklaren

invecklarenMedlem sedan jan. 2008280 inlägg

Hej, har letat mig blå, men hittar inget vettigt.

Jag har en Windows 2008 Standard som jag vill köra en webapp på som är tillgänglig för allmänheten. Jag antar att jag behöver en processorlicens. Vad kostar en sådan?

Jag är medveten om det finns en Windows Web Server 2008 för en rimlig penning...

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

Ska du köra en webbapp så kör på Windows Web Server. Den kräver inte klientlicenser, vilket de andra gör.

Övriga versioner (Standard, Datacenter, Enterprise) kräver CALs för varje användare/enhet som ansluter till servern, vilket inte är så smidigt för en webbserver...

Jo, men tanken var att köra webbappen på en server som har något fler funktioner, t ex filserver. Därför undrar jag vad en processorlicens kostar för Windows Server 2008 Standard. Ska jag ha Windows Web Server krävs det ny hårdvara eller möjligen virtualisering. Det är till ett litet företag så budgeten är inte så tilltagen.

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

Men vad du missar är att du behöver CALs för alla användare som ansluter till servern. Web Server 2008 har inte det kravet. Har du en webbserver med hundratals användare blir det orimligt att köra något annat än Web Server, om du vill hålla dig helt laglig. Men CALs är ju egentligen bara dokument som säger att du köpt dem, inget du behöver.

Jag vet inte om jag förstår din ursprunliga fråga. Har du en licens för Server 2008 Standard redan som du använder på servern?

Ledel skrev:

Har du en licens för Server 2008 Standard redan som du använder på servern?

Yes! Om jag nu köper till Web Server licensen, får jag låta webappen ligga publikt?

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)